Här får queerpersoner skapa oljud

Evenemanget Queer Noise Fest bjuder in konstnärer till att framträda med allt från performancekonst till elektronisk musik på en fri scen för queerpersoner. För femte gången håller arrangörerna Johan Sundell och Birt Berglund eventet på Fylkingen i Stockholm.

Klockan är 20.00 och folk går försiktigt in i den stora scenens svarta rum på Fylkingen, föreningen för intermedia konst. En melodisk ljudslinga av elektronisk musik svävar över publiken som satt sig ner på golvet. De tittar upp mot en halvnaken kropp som er ut att flyta i mörkret och fingrar på effekterna som kontrollerar ljuden. Male Bondage, alias Birt Berglund är kvällens första akt. 

Experimentellt och elektroniskt

– Konceptet med Male Bondage är att ta upp olika sorters manlighet. Namnet är en ordlek och anspelar delvist på manliga ”bonding” ritualer- bdsm och underläge i form av slaveri. Det handlar om makt, att sitta fast och inte komma loss, säger Birt Berglund. 

Birt ser sig som en konstnär men den musikaliska banan började i tonåren. Han spelade i band och experimenterade även med musik på egen hand. Han har frilansat som musikskapare åt dansföreställningar och filmer men driver även ett bolag som ger ut olika artister på kasettband. 

– Den musik jag gör är svår att beskriva generellt för att jag har olika projekt för olika saker. Jag har gjort allt ifrån hård musik, dansmusik, acid, ambient och ljudkonst samt fältinspelningar. Man skulle övergripande kunna säga att det alltid är något experimentellt och elektroniskt, förklarar Birt. 

Queer Noise Fest 

Ännu ett projekt som Birt har varit med och utvecklat är Seroconversion med kollegan och vännen Johan Sundell. Som en koppling till aidsaktivism, valdes namnet utifrån en medicinsk term som beskriver kroppens process i att tillverka vita blodkroppar vid ett virus angrepp, till exempel HIV. De kallar det för ett ”queer noise projekt”. Tillsammans har de jobbat på olika sätt med format som ljud, skulptur och installationer.

– Det var 2013 som vi började repa i vår lokal och skrev ett queernoise manifest med grunddefinitionerna-queer som oönskat begär och noise som oönskat ljud, säger Johan Sundell. 

– Vi kopplade det till queerteori och aidsaktivism med ett ljudperspektiv. Vi utgick från aidsorganisationen Act up:s slogan ”Silence equals Death”. Statens tystnad kring aidsepidemin som bokstavligen ledde till att queerpersoner dog, säger Johan. 

Det som kom att bli Queer Noise Fest, grundar sig i Johan och Birts egna projekt. De ville bredda det till att innefatta andra konstnärer på ett större plan. Första eventet ägde rum i januari 2018.

– Vi tänkte tidigt att vi ville göra något kollektivt som liknade Seroconversion. Ge plats åt andra hbtq-personer som sysslar med allt konstigt i relation till ljud. Då föddes Queer Noise Fest, berättar Johan. 

Johan Sundell och Birt Berglund är grundarna till Queer Noise Fest och står även bakom det gemensamma projektet Seroconversion.

– Vi har försökt blanda etablerade och mindre etablerade konstnärer till våra events. Vi vill erbjuda en scen till personer som gör elektronisk musik men som uppfattas som för konstiga eller för experimentella för att bli bokade på kommersiella klubbar, säger Birt. 

Vilka får spela på era event?

– Att de är queer och experimentella är ett slags grundkrav, säger Johan.

– Det behöver inte vara musikgenren noise-som kan vara något musikalisk eller icke-musikaliskt ljud . Av de som har spelat på våra arrangemang har det varit väldigt olika så som-pop, techno och performancekonst. Men allting har låtit och skapat oljud på något sätt, fyller Birt i. 

Ont om scener för hbtq-personer

Den typen av scen som Queer Noise Fest är finns det få av i Stockholm. Johan och Birt känner att de fyller ett behov som annars saknas bland hbtq-personer med smak för elektronisk musik och performancekonst. 

– När jag var ung fanns inte sådana arrangemang. Det fanns queerklubbar och Fylkingen men inte klubbar med den typ av framträdanden som sker här, säger Johan. 

– Vissa som kommer hit kanske rör sig i en queer värld men är inte vana vid att gå till ett ställe som Fylkingen, där det finns mycket experimentell musik, säger Birt Berglund. 

De första gångerna som Queer Noise Fest ägde rum lockade det till sig mycket besökare, något som Johan och Birt blev förvånade över. 

–  Det var helt fullsmockat här. Jag tror att vissa tänkte att det var en klubb. Det var otippat men så fort det händer något nytt i Stockholm som är queer så blir folk intresserade, säger Birt. 

– Det säger mycket om Stockholm att folk hittade hit. Det är en ganska fattig stad när det kommer till queerkultur eller mötesplatser för hbtq-personer, säger Johan. 

Föreningen för alternativa konster

Birt och Johan är båda medlemmar i den ideella föreningen Fylkingen, något som krävs för att kunna hålla egna produktioner där. Historien bakom Fylkingen som en plats för personer som utövar icke-konventionell konst i form av performance och ljud sträcker sig till 60-talet. Det startade som kammarmusikförening 1933 av musiker som ville lyfta fram samtida tonsättare för att med tiden involvera elektroakustik och datormusik.

– Den experimentella approachen till konst är vad som drar folk till Fylkingen, säger Björn Magnusson Lupo, producent på Fylkingen. 

Björn har jobbat här sen augusti och sköter det administrativa arbetet i form av rapportering, statistik, ansökningar och stödjer medlemmar i sin produktion. Han har själv bakgrund inom musik och har även spelat på Fylkingen. 

– Det är känt internationellt för att det är en unik plats och har ett speciellt sätt att jobba på. Det vilar inte på en kommersiell grund till skillnad från andra konstnärliga arrangemang där det kan finnas en stor press av att prestera ekonomiskt, berättar Björn.

Det unika i vad Fylkingen erbjuder sina besökare är vad som fick Björn att hamna där-att bli utmanad och höra något annorlunda.

– Produktionerna här är långt ifrån mainstream. Folk kommer hit för att uppleva en intim och intensiv scenupplevelse. Jag har alltid velat att bli överraskad i mitt lyssnande och det var en av anledningarna till att jag kom in i den här världen, säger Björn.

Monoton musik väcker känslor 

I ett slags trans sitter besökarna i det svarta rummet fastnaglade till Male Bondages improviserade musiksekvens. Han tar upp en brun, liten flaska och sniffar i sig poppers. Olaglig att inhandla men inte att bruka i Sverige, används den som festdrog-populär inom gaykultur och att underlätta vid olika sexuella aktiviteter. Kroppen velar fram och tillbaka över bordet med ljudkomponenterna. Efter en timmes spelande avtar musiken och in faller applåderna. 

Dörrarna till det svarta rummet öppnar sig och ut kommer publiken i ljuset från hallen för att prata om det de nyss hört. Två av kvällens besökare är Arash Arfazadeh och Rebecka Reinhard. För de, gav musiken upphov till en transartad känsla. 

– Med den här typen av monoton musik trivs jag väldigt bra. Birt är en gammal kompis till mig. Det han spelade var fint och det är viktigt med alternativa rum i Stockholm för den här sorten av arrangemang som inte drar till sig särkilt mycket publik eller pengar, säger Arash Arfazadeh.

Rebecka Reinhard och Arash Arfazadeh är två av kvällens besökare. Musiken som Male Bondage spelade gav de en transartad känsla.

Har ni varit här förut?

– Det är min första gång på Queer Noise Fest. Jag trodde att musiken skulle vara mer åt just den traditionella noise-genren. Men det här var mer melodiöst vilket jag tyckte om, säger Rebecka.

Arash som även själv har spelat på Queer Noise Fest menar att det är viktigt med ett rum som tillåter ljud av det här slaget.

– Definitionen av noise är just queera kroppar som gör det oönskade ljudet, det som inte är begärligt. Det var en stark upplevelse att själv få uppträda här vilket var första och enda gången jag spelade min egna musik. Den känslan jag fick då går inte att ersätta med något annat, säger Arash. 

Text och bild: Daniel Díaz

BDSM

Är ett samlingsbegrepp för olika typer av erotiska och sexuella aktiviteter som kan innebära: Bondage, disciplin, dominans och submission, sadomasochism eller rollspel. Genom olika former av maktutbyten söker personer-inom samtycke-gemensam ökad njutning. 

  • Bondage innebär att begränsa en persons rörelsefrihet, fysiskt och psykiskt. 
  • Disciplin handlar om kontroll, utdelning av belöning och bestraffning för olika beteenden. 
  • Submission står för undergivenhet, att man underordnar sig någon annans vilja eller kontroll. 
  • Inom sadomasochism njuter en av att ge eller ta emot smärta i sexuella sammanhang. Sadism är att ge och masochism att ta emot. 

Källa: Wikipedia, Rfsu

Noise

Denna genre är relativt ung inom musikvärlden och tenderar till att utmana skillnaderna i vad som anses musikaliskt eller inte. Inom genren finns olika stilar där både akustiska och elektroniska instrument används, samt sång. Förutom användandet av olika tekniker till att skapa ljud så fokuseras det på hög volym och långa ljudstycken. Generellt är improvisation en stor del av Noise men likväl utövas konventionella former av harmoni och melodi.

Källa: Wikipedia

Act up

Act up (Aids coalition to unleash power) är en organisation som startade 1987 i USA under AIDS epidemin. Organisationens födelse var en reaktion mot statens oaktsamhet och den sociala försummelse som uppstod i samband sjukdomens spridning. Radikala protestmetoder användes där demonstranter bland annat blockerade Wall street och kedjade fast sig själva inne i New Yorks börshus. De arbetar än idag till att förbättra livet för människor med AIDS genom forskning, behandling, opinionsbildning och förändring utav lagstiftning och politik. Deras motto är: ”Silence=Death” (Tystnad = Döden).   

Källa: Wikipedia, Actupny



Läs mer