Barberartrenden här för att stanna

Med bara några veckor kvar till Man Stockholms 4-årsjubileum och efter tusentals skäggtrimmningar och fade-klippningar kan de anställda på barberarshopen nu blicka framåt mot en spännande period.

En period som innefattar att både trimma och klippa det svenska herrlandslaget i fotboll.

”Våra barberare håller legenden om den traditionella barbershopen levande. Du kommer att transporteras till en svunnen tid från det ögonblick du stiger in i vår nostalgiska salong med antika läderfåtöljer och svartvita fotografier som pryder väggarna.”

Texten går att läsa på Man Stockholms hemsida och visst är barberartrenden något som existerade i en tid långt bortom det moderna samhället.

Trenden som haft sitt fäste i framförallt USA blommade först ut i Sverige mellan 2013 och 2014 enligt barberarna på Man Stockholm.

George Malke, en av delägarna på Man Stockholm, menar på att man såg en stor efterfrågan kring skägg och nya trendiga herrfrisyrer, samtidigt som det inte fanns några riktiga lokaler som uppfyllde just de kraven. Där och då föddes en idé.

– Vi såg hur trenden med skägg och fade-frisyren bara steg, samtidigt som det inte fanns någon lokal på marknaden. Vi öppnade för fyra år sedan och jag kan garantera att många aktörer därute kopierat vårt upplägg allteftersom.

”Vi män blir mer och mer fåfänga”

George fortsätter.

– Vi män blir mer och mer fåfänga och är också måna om att ha hand om oss själva på ett sätt som vi inte gjorde för några år sedan. Ta en skäggtrimmning som exempel. Det är en lyxgrej som vi män numera unnar oss med jämna mellanrum!

Skäggtrimmning och herrklippningar i all ära – huvudfokus ligger på något som inte har med själva hantverket att göra. En vital del i frisörbranschen, enligt George.

– När kunden stegar in här genom dörren ska den känna sig som hemma och kunna slappna av fullt ut. Det kan lätt bli stelt vid ett besök hos en vanlig frisörsalong men att stega in här, det ska vara som att titta på Netflix i vardagsrummet – en njutning med andra ord!

George benämnde tidigare frisyren som går under namnet fade. En frisyr som likt barberarshopen härstammar från klassiskt 20-tal. Håret i nacken och på sidorna av huvudet är ren hud och helt barberat. Därefter graderas håret i längre längder på huvudet.

Stamatis Zervos, barberare på Man Stockholm, berättar mer om den så populära looken.

– Vi brukar skämta att vi hatar killen som uppfann faden eftersom den är så inne numera. 8/10 som klipper sig hos oss väljer frisyren. Det är rätt många klippningar av samma frisyr det…

Samtidigt som fler och fler män lägger mer tid och pengar på sitt yttre växer också etablissemanget något lavinartat bland barbershops i staden.

Bara på Götgatan på Södermalm finns idag sex barbershops och i närområdet öppnas det upp nya lokaler titt som tätt. En konkurrens Stamatis både värnar om och ser som välkommande i branschen.

– Det öppnas nästan en i månaden här på Södermalm. Om alla överlever? Jo, det finns mycket skägg och hår därute. Vi brukar säga att vi bara har arbetskollegor och ingen konkurrens.

Oavsett vad Stamatis säger finns det en tuff konkurrens där i takt med att olika barberarshops både växer och ökar i Stockholm. Så också skägget och håret på kunderna.

Klipper svenska herrlandslaget i fotboll

Kanske har Man Stockholm en liten edge mot övriga konkurrenter då man numera klipper Sveriges herrlandslag i fotboll inför landskamperna på hemmaplan.

– Jo, John Guidetti har länge varit en kund hos oss och klippte sig också här inför sitt bröllop. Fler landslagsspelare som Sebastian Larsson och Mikael Lustig har varit i vår lokal och efter en tid dök möjligheten att klippa landslaget på spelarhotellet där de bor under sina landslagssamlingar.

Stamatis tystnar för några sekunder och tillägger sedan:

– ”Faden” användes på alla. Eller, ja, nästan alla. Tre spelare valde något helt annat…

Alexander Theodoridis

Läs mer