Ica:s e-handel har ökat med så mycket som 117 procent under pandemin. Det har lett till att centrallagret i Jordbro utökat sin personalstyrka och att antalet arbetsdagar gått från sex till sju dagar i veckan.
– Det är en väldigt kraftig ökning för oss, enligt Ica:s kommunikationsavdelning.
I söderförorten Jordbro ligger ett av Ica:s enorma lager som södra delen av Stockholms Ica-handlare använder sig av. När en butik på Södermalm får en order online, skickas den vidare till centrallagret.
– Vi ser aldrig de varorna, på det sättet är vi fortfarande bara en fysisk butik, påpekar Tomas Taraldsson som är Ica-handlare på butiken i Högalid på Södermalm.
Däremot sköter varje handlare sin egen marknadsföring och sätter sin egna priser. Under pandemin har hans butik pressat ned priset på leveranserna rejält.
– Online är sån otrolig konkurrens, enligt Tomas.
Tomas tror också att Södermalmsborna har ändrat sin shoppingvanor under pandemin.
– Folk unnar sig lite bättre och godare varor eftersom de inte går på restaurang eller reser nånstans. Det har märkts en tydlig förändring i vad man handlar för något.
På lagret i Jordbro ser man däremot alla varor som beställs. Trots det ökade trycket har det inte uppstått några nya problem.
– Vi anstränger oss för att göra vardagen enklare för alla våra kunder och nu när kunder som inte brukar e-handla har börjat e-handla hos oss så har vi anpassat oss och till exempel gjort instruktionsfilmer för hur man handlar online.
Inget svartarbete
Chaufförerna som kör leveranserna från lagret till kunderna är anställda antingen direkt av Ica, via bemanningsföretag, eller från externa åkerier. Alla de externa parterna är upphandlade centralt och följer kollektivavtal.
– Vi kontrollerar att alla har svenskt personnummer.
På så vis förhindrar de att de externa parterna sysslar med svart arbetskraft. Enligt deras KPI:er (Key Performance Indicator eller ”nyckeltal”), som mäter företagets leveransprecision, har inte chaufförerna lyft några problem utan snarare uppgett att de upplever många trevliga kundmöten.
Ica tror att e-handel kommer fortsätta att växa i framtiden, även efter pandemin.
– Men förmodligen inte i samma takt som vi har sett under det senaste året.
Slussens Tidning försökte komma i kontakt med någon av Ica:s chaufförer, utan framgång.
Joakim Granberg
Rubrikfoto: Björn Dalin
Läs mer om dagligvaruhandeln under pandemin
Affärer på Södermalm väntar på lättnader av restriktionerna.
Butikens hjältar går till jobbet trots oro för smitta.
Lyckad omställning för Söderhallarna.
Så påverkar corona Södermalmsbornas matinköp.
Pandemin driver digitalisering av vardagsinköpen.
Nätshopping har ökat bland äldre under pandemin.