Pandemihandeln: Butikens hjältar går till jobbet trots oro för smitta

Personalen i livsmedelsbutikerna möter flera hundra olika människor i veckan, i en tid när vi uppmanas att träffa så få som möjligt. Därmed utsätter de sig själva för risken att smittas varje dag. Här får vi möta vardagshjältarna Ulf, Linda och Tomas som berättar hur de upplever sin arbetssituation.

– Jag insåg tidigt att vi på jobbet skulle vara väldigt utsatta, säger Ulf* som arbetar som kassaledare på Ica Supermarket i Ringen.

De går till jobbet för att vi andra ska kunna köpa mat och annat husgeråd. En del personal känner oro över smittorisken, medan andra inte är lika rädda. Oavsett sin rädsla så måste de förhålla sig till olika människors inställning. De måste hjälpa de som är extra oroliga, bemöta de som inte bryr sig alls och påminna att hålla avstånd till de som kommer nära när de vill prata.  

– Jag känner en oro att smittas då många kunder gärna vill göra som förr, stå nära, klappa på axeln och inte använda munskydd, berättar Linda*, Ost och charkansvarig på Ica Supermarket i Ringen.

Ungdomar saknar respekt

Tomas Westlin arbetar som butiksbiträde på Willys Hemma, Götgatan, som är en liten butik där max 25 personer får vara inne samtidigt. Han och hans sambo tillhör båda riskgruppen och är orolig för att bli smittad. Han bär väst med uppmaningen ”Håll avstånd” och munskydd. De flesta kunder respekterar uppmaningen om att hålla avstånd, även om han ibland får påminna dem.  

– Det enda problemet är väl ungdomarna, de respekterar ingenting. Det finns en skola tvärsöver gatan och det kanske kommer tio personer som går in i butiken, men bara en som handlar.

På frågan om hur det känns att vara i riskgruppen och arbeta i butik svarar Tomas:

– Jag måste ju jobba.

Krav på flexibilitet och kreativitet

Pandemin har även ställt krav på flexibilitet och uppfinnesrikedom bland butikspersonal, bland annat på att fundera ut hur man bäst ska minska trängsel i butiken. Men också hur man gör sina arbetsuppgifter när man ska hålla avstånd både till personal och kunder. Oftast tar det längre tid, eftersom det är svårt att hålla samma arbetstempo som tidigare. Det gör att det kan bli mer väntan för kunderna.

– Med färre kunder i butik genererar mindre flöde av varor, vilket i sin tur gör att inköp ibland behöver ändras på kort tid. Även leveranser kan utebli då leverantörens personal kan ha drabbats av Corona som då i sin tur drabbar kunderna. Så man vet aldrig hur dagen kommer att se ut eftersom det har blivit så mycket anpassningar, berättar Linda.

Början frustration, nu struktur

Annika Fogelberg, Ica-handlare, Supermarket Ringen, berättar att i början av pandemin var det många kunder som egentligen var rädda, men visade det genom att vara arga och frustrerade. Deras frustration gick ofta ut över personalen. Sedan kom en period där kunderna inte höll avstånd, de väntade inte på sin tur utan trängde sig. Men nu upplevs situationen mer strukturerad eftersom det finns tydliga och klara rekommendationer att förhålla sig till.

– Kunderna känner sig lugnare och är mycket bättre på att hålla avstånd och visa respekt för varandra, men man märker ändå att många inte orkar att hålla i och hålla ut. 

Det är väl just där vi är, att vi behöver hålla ut, men kanske finns det en ljusning i sikte. Enligt ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheterna den 12 mars, så kan samhället i stort återgå till ett normalläge i september i år. ”Bedömningen är beroende av att vaccinationsinsatsen fortskrider som planerat och att följsamheten till övriga regler och rekommendationer är fortsatt hög. Anpassningar av smittskyddsåtgärder föreslås ske successivt beroende på läget och påbörjas den 1 juni.”

*Vi har utelämnat Ica-medarbetarnas efternamn då det är butiken Ica Supermarket Ringens policy

Text: Viktoria Sammland
Foto: Molly Sammland

Läs mer om dagligvaruhandeln under pandemin

Affärer på Södermalm väntar på lättnader av restriktionerna.

Södermalmsborna skapar högt tryck på Ica-lagret i Jordbro.

Lyckad omställning för Söderhallarna.

Så påverkar corona Södermalmsbornas matinköp.

Pandemin driver digitalisering av vardagsinköpen.

Nätshopping har ökat bland äldre under pandemin.

Budet kör varorna hem till dig på 15 minuter.

Ica-butiker på landsbygden är vinnarna.

Läs mer