Q-handel, som också benämns som tredje generationens e-handel, gör det möjligt för Södermalmsborna att få hem livsmedel och hygienartiklar på 15 minuter. Snabba leveranser som utmanar aktörer inom livsmedelsbranschen som i de flesta fall erbjuder leveranser nästa vardag.
Uppmaningar om att undvika trängsel och hålla avstånd har skapat nya beteende i hur vi gör våra inköp av livsmedel och hygienartiklar. Många väljer att klicka hem varor från livsmedelsbutiker över nätet för att få leverans hem till dörren. Leveranstiden har däremot varierat under pandemin. I perioder av åtstramade restriktioner, hög smittspridning och pandemins start har det varit huggsexa om att få sin leverans och leveranstiden har vid flera tillfällen varit uppe på flera dagar. Något som gjort kunderna frustrerade.
– Jag har köpt mat på nätet i flera år, något som jag fortsatt med senaste året. I början av pandemin var det irriterande när leveranstiderna blev långa då fler valde att köpa på nätet istället för att gå till butiken, säger Fredrik Johansson, 32.
Fredriks uppfattning är att pandemin trots allt resulterat i snabbare leveranser.
– Det går att storhandla och få sin mat nästa vardag så var det inte för drygt ett år sedan, det är väldigt tillgängligt i dag, fortsätter Fredrik.
Pandemin öppnar upp för utmanare
I höstas lanserade Q-handelsplattformen Foodora initiativet Foodora Market. Ett initiativ där produkter från deras matbutik på Högbergsgatan 48 levereras inom en timme. Q-handel, som står för Quick Commerce, beskrivs som den tredje generations e-handel där köpet ska vara framme under en timme mot en avgift på 39 kronor.
– Foodora market är en gamechanger. Vi kan leverera i stort vad som helst under 30 minuter. Svenskarna vill ha snabb leverans av dagligvaror, nu ser vi till att ordna det, då vi har infrastrukturen klar, säger Hans Skruvfors, vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
I maj meddelade Foodora att de sänker leveranstiden ytterligare och lovar leveranser från matbutikerna från 15 minuter.
– Vi såg redan innan pandemin att behovet av snabba hemleveranser ökade och såg därför till att optimera vår affärsmodell för att passa behoven i realtid. Tiden att behöva vänta in sina veckoinköp av matkassar en eller två dagar är förbi. Från 15 minuters leveranstid är den nya normen enligt mig, säger Hans Skruvfors i ett pressmeddelande i samband med de sänkta leveranstiderna.
Nytt koncept för kunderna
Rosaklädda cyklister och bud med den fyrkantiga karaktäristiska ryggsäcken är sedan länge en vanlig syn längs Södermalms gator men vetskapen om att boxen idag även kan innehålla färsk kyckling, blöjor eller en marabou-choklad varierar.
– Jag har inte haft behovet av så snabba leveranser av den här typen av produkter, och visste faktiskt inte att det fanns, säger Fredrik.
Om 15 minuters leveranser är den nya normen ställer han sig tveksam till.
– Jag kommer nog fortsätta gå till matbutiken på hörnet för spontana köp.
Underlättar för nyblivna föräldrar
Foodora market har ett brett utbud och i sortimentet finns snacks, färskvaror så som hygienartiklar och barnprodukter. Det går med andra ord att både få hem de du behöver för kvällens middag eller bara klicka hem snacks och läsk till fredagskvällen. Emma Myresten, 31, är till skillnad från Fredrik en flitig användare av tjänsten.
– I coronatider har jag velat undvika butiker och då har jag uppskattat snabba leveranser hem, säger Emma.
Men det är inte stora ordrar som lagts via tjänsten.
– Jag köper oftast en specifik produkt jag saknar i stunden, till exempel en krydda till en maträtt. Jag brukar däremot alltid passa på att köpa toapapper eller något annat som vi ändå behöver, berättar Emma.
I februari fick hon sitt första barn, en faktor som hon understryker haft en påverkan av att hon i större grad än tidigare varit mån om att kunna få hem produkter snabbt.
– Som nybliven mamma har jag insett att det i många fall är bekvämare att få hem produkterna än bege mig ut med barn och barnvagn när jag är ensam.
Emma är tveksam till om hon kommer att vara i behov av leveranser under en timme efter pandemin.
– Det är 100 procent kopplat till pandemin att jag använder det, framöver kommer jag nog tycka det är mer värt att springa ner till Ica och komplettera middagen än att betala en avgift för att få det hem.
Foodora Market finns idag i fler stadsdelar i Stockholm och andra städer. Vi har sökt Foodora för en kommentar om hur de själva ser på mottagandet av initiativet men de har avböjt att kommentera.
Veronica Ericsson Lakso
Foto: Foodora
Läs mer om dagligvaruhandeln under pandemin
Affärer på Södermalm väntar på lättnader av restriktionerna.
Södermalmsborna skapar högt tryck på Ica-lagret i Jordbro.
Butikens hjältar går till jobbet trots oro för smitta.
Lyckad omställning för Söderhallarna.
Så påverkar corona Södermalmsbornas matinköp.
Pandemin driver digitalisering av vardagsinköpen.