Gigafood tänker nytt i kristider

Foto: Crelle Ekstrand

Gigafood är en av de lunchrestauranger som öppnade på Stockholmsverken redan 2019. De har påverkats mycket av Corona.
– Det blev många avbokningar under våren och vi fick stänga vår veganska populära lunchbuffé. Strategin blev att testa nytt, berättar grundaren och matinspiratören Ida Högberg.

De var den första restaurangen på plats när de öppnade sitt första publika lunchcafé. Cateringkurser och matlagning är deras ursprung.
– Under en vecka i mars testade vi alla sätt. Sälja wraps i Årstaviken, göra matkassar, satsningen ”kvar i kvarteret” där vi gick ihop med några andra restauranger i en webbshop, digitala kurser och lunch till sjukvårdspersonal, berättar hon.

Det visade sig att matkassarna blev en succé. En matkasse med recept och förberedda såser och komponenter som var förberedda, så det blir enkelt att tillaga. Efter sommaren vidareutvecklade de konceptet och tog det till nästa nivå. I krisen blev de kreativa och nu ser de matkassen som ett viktigt ben i det totala erbjudandet.
– Vi brinner för att lösa vardagsproblematiken och preppa bra middagar. Nu gör vi kassar för hela veckan med tre middagar som man kan äta när man vill. Vi vill göra så det blir lätt att äta hållbart och äta mer vego i vardagen, förklarar hon.

Siktet är inställt på att kundgrupperna ska växa så de klarar sig genom krisen.
– Det handlar om uthållighet för det är en tuff situation när omsättningen gått ner och vi har fått minska i personal. Samtidigt är det en enorm utveckling internt som blivit fantastiskt bra, säger Ida Högberg.

De fortsätter att utveckla sin verksamhet och har fått igång digitala matlagningskurser. Bland annat håller de digital matlagningskurs utomlands för Svenska institutets ledarskapsprogram.  Julbord med studenter där alla lagar mat hemma kommer det också att bli. Det digitala verktyget kommer också leva kvar efter krisen och kan på sikt stärka verksamheten.

Läs vidare här om Stockholmsverken som öppnar i kristider.

Emma Jansson

Läs mer