Färgglatt hår och piercade bröstvårtor har blivit Corona-mode på Södermalm

Ägaren Anna Jonsson tillsammans med frisörerna Julia Lennartsson och Hélene Hansson på hippa Blanca i SoFo.

Intresset av att förnya sig själv och experimentera med sitt yttre har tagit nya former i SoFo under pandemin. Det har frisörsalongen Blanca och piercingstudion Platinum Ink Piercing Company fått erfara, vars verksamheter både har ändrats och utvecklats sedan Coronan slog till.
– Fler vågar göra något helt nytt med sitt hår, säger frisören Anna Jonsson.
– Antalet som piercar sig för första gången har ökat, säger piercaren Simon Holmström.
Medan våren var tuff för egenföretagarna så skapade den mod hos kunderna.


SoFo är lugnt och relativt tyst denna höstförmiddag men det lyser i var och vartannat fönster i bostadshusen. Enligt Googles senaste mätning är stockholmarna de som jobbar mest hemifrån i hela landet – Södermalm är inget undantag. Den höga utsträckningen av hemmajobbandet har påverkat stadsdelens branscher både positivt och negativt.
    Solen skiner i korsningen Södermannagatan, Kocksgatan där frisörsalongen Blanca ligger sedan drygt tre år tillbaka. Denna förmiddag är tre av sju frisörer på plats med varsin kund, men efter att Covid-19 drabbade Sverige i mitten av mars stod salongen helt utan kunder en period.
– Efter att de första rekommendationerna om försiktighetsåtgärder kom i mars så bokade våra kunder i riskgrupp av sina tider och bokade om 2–3 veckor framåt, säger Anna Jonsson ägare av Blanca.
Men efter att dessa veckor hade gått var läget inte förbättrat, utan tiderna bokades av och om på nytt igen. Blancas vanliga flöde är generellt sett äldre kunder och egenföretagare på dagtid – medan mer tidsstyrda kunder föredrar senare tider eller helger.
    Under påsken i april var det som tuffast för de flesta branscher i Sverige – likaså för Blanca vars kunder tog restriktionerna på fullaste allvar och prioriterade bort frisörbesöken i stor utsträckning.

Några kvarter nedåt i SoFo, på Östgötagatan ligger Platinum Ink Piercing Company som ägs av Simon Holmström sedan tolv år tillbaka. Här börjar arbetsdagen vid lunch och slutar under tidig kväll och det är kö för att pierca sig denna höstdag. Studion fick en stor kund-dipp i mars och under påsken försvann alla kunder spårlöst även för hans del.
– Jag gick ifrån att vara fullbokad till noll och tvingades att säga upp mina två anställda, säger Simon.
Studion har även en tatueringsdel som hyrs av två tatuerare. Deras verksamhet pendlar upp och ned även i vanliga fall, men sedan pandemin kan det gå veckor utan jobb.

Corona-lugg och kortklippt

För Blancas del brukar maj och juni vara hysteriska då intresset för en ny- eller tillfixad frisyr är stort innan semestern. Men redan efter påsk började kundflödet att öka och en hel del nya kunder tillkom dagligen. Hemmajobbandet har gjort det möjligt för många att gå till frisören även på dagtid, vilket fått salongen att utöka sin personal.
    Många småföretagare på Söder har haft det tufft under våren och sommaren och har vädjat till södermalmarna att stötta den lokala verksamheten, men Anna Jonsson ser även ett ökat intresse för att ta hand om sig själv och att bli glad genom förnyelse. Pandemin tyckts även ha ökat modet till att förnya sig och testa på olika hårfärger och frisyrer i högre utsträckning.
Anna berättar att i USA har frisörbesöken istället förflyttats från salongen till Facetime, där frisören vägleder kunden medan hen klipper sig själv. Men i hennes egen verksamhet har kunderna vågat experimentera mer genom att klippa av håret i högre utsträckning. Att färga håret i regnbågens alla färger och så klassikern när folk vill förnya sig – att klippa lugg, därav uttrycket Corona-luggen. Även Blancas äldre kunder, som kom tillbaka efter sommaren, har blivit mer vågade.
– Våra äldre kunder blev trötta både på isoleringen och på de utväxta frisyrerna, så när läget blev lugnare blev salongen en social mötesplats och håret klipptes rejält då framtiden upplevs oviss, berättar Anna vidare.

Ägare Simon Holmström och shopmanager Alice Göransson på gästvänliga Platinum Ink Piercing Company i SoFo.

Kontorsfolk piercar sig för första gången

Simon jobbade helt själv i piercingstudion under hela sommaren, utan semester – detta samtidigt som han var föräldraledig med sin yngsta dotter.
– Frugan tog över barnen runt halv fem på eftermiddagen, sedan jobbade jag 17–20 sex dagar i veckan.
Efter sommaren drog verksamheten igång igen även för Simons del, som också han ser en hel del nya ansikten i studion, på helt andra tider än innan. Det är hemmajobbare och permitterade i behov av förnyelse som är den nya kunden. Han ser även en ökning bland kontorsfolk i 40-årsåldern, utan tidigare piercingar, som vill pierca sig på dolda ställen. En stor hit efter sommaren, bland både män och kvinnor men framförallt hos kvinnor, är att pierca bröstvårtorna. Simon och återanställda Alice spekulerar kring om detta växande intresse går att koppla ihop med de ökade parrelationsproblem som råder i samhället sedan pandemin vände upp och ned på vardagen.
Studion har cirka 40–50 procent färre bokningar nu än innan pandemin men efter sommaren går verksamheten runt igen. För att säkra ett kontinuerligt kundflöde och för att det inte skall bli för många kunder i den lilla lokalen samtidigt, är drop in-tiderna bortplockade och endast tidsbokningar gäller. Pandemin har även bidragit till att guldpriset gått upp nästan 60 procent så en höjning av smyckespriserna har varit nödvändig att göra. Som piercare är även behovet av plasthandskar och munskydd stort och efterfrågan och priserna för dessa har ju stigit rejält dem också.

Varken Anna Jonsson på Blanca eller Simon Holmström på Platinum Ink Piercing Company har hittills märkt av de nya restriktionerna som kom i oktober, men rädslan för framtiden finns hos dem bägge.

Cassandra Solback

Läs mer