Ica Supermarket i Hornstull och Urban Deli på Nytorget är två helt olika typer av dagligvaruhandel, men de har gemensamt att de under det gångna året fått möta nya köpbeteenden hos sina kunder.
– Jag tror jag har läget att tacka för att vi klarat oss så bra, säger Tomas Taraldsson som driver Ica Högalid.
Från toalettpapper och konserver till färdigrätter och lyxiga matkassar – precis som i resten av Sverige har Södermalmsbornas inköp i matbutiker förändrats under det senaste året. I Hornstull har Tomas märkt av förändrade köpbeteenden hos sina kunder. Han driver Ica Supermarket Högalid, en medelstor butik som riktar sig till personer som bor eller jobbar i närheten.
– Bunkringen var en väldigt speciell tid som pågick i ganska exakt tre veckor. Det var framför allt toalettpapper som folk började handla helt hysteriskt, men även till viss del konserver. Det blev ju mycket snack om det men det gick över snabbt och sen var det mer eller mindre tillbaka till det vanliga. Men försäljningen ökade jämnt över hela sortimentet och det har hållit i sig, berättar Tomas.
Tomas Taraldsson, ICA Handlare i Hornstull, är glad att kunderna planerar besöken i butiken så att det inte blir för mycket trängsel. Foto: Martina Kjellin.
Har läget att tacka
Rent försäljningsmässigt har coronakrisen inneburit ett uppsving för butiken.
– Det är läget med många boende i närheten och ingång direkt från gatan jag har att tacka för den ökade försäljningen tror jag. Kollegorna med butiker i gallerior har haft det betydligt tuffare, jag lider med dem, säger Tomas.
Mest har försäljningen ökat på det som inte är färskvaror till exempel pasta, ris, mjöl och så vidare. Han ser det som ett tecken på att matlagning i hemmen har ökat i takt med att restaurangbesök minskat. Något som Urban Deli, som har både butik och restaurang på Nytorget, kan bekräfta.
– Besöken i restaurangen har av förklarliga skäl minskat drastiskt och jämfört med det har vår butik ändå gått bra, berättar Sibel Wolff, marknads- och kommunikationschef på Urban Deli.
”Kommer inte kunden till oss får vi åka till kunden”
Butiken har ett litet sortiment av matvaror men säljer framförallt färdigrätter. Att folk sitter hemma och jobbar har inneburit att färre rör sig kring Nytorget på lunchtid och de har förlorat en stor kundgrupp i de som handlar färdigrätter till lunch. Besöken är nu mer utspridda över dagen och man har fått tänka om.
– Kommer inte kunden till oss så får vi åka till kunden, tänkte vi och skaffade en bil som har kört runt till stadsdelar utanför innerstan och sålt färdigrätter. Vi har även satsat stort på matkassar och färdiga måltider där kunden enbart gör den slutliga touchen på maträtterna själv. Det är ett koncept vi haft tidigare men som har gått extra bra nu och som vi spår kommer fortsätta så även efter pandemin.
Matkassar med färdiga rätter där kunden enbart gör sista touchen själv har sålt bra under pandemin. Foto: Urban Deli.
En redan planerad lansering av en ny och bättre onlinebutik kom rätt i tiden när den gick live i maj förra året. Sedan dess är det många som utnyttjat möjligheten att handla från Urban Deli på nätet. Där erbjuder de både hemleverans och att hämta i butik.
– I Nytorget har vi många kunder som kommer till butiken och hämtar. Det funkar bra, men restriktionerna gör att vi max får tillåta 10 personer i butiken samtidigt, berättar Sibel.
Färre besök i butiken
Även på ICA i Högalid finns det begränsningar för hur många som får vistas i butiken samtidigt. Tomas Taraldsson tycker att kunderna varit duktiga med att respektera restriktionerna och ser även där ett tydligt förändrat beteende.
– Vi har gått från 13 000 kunder till 11 500 kunder i veckan men ändå säljer vi mer. Det märks att våra kunder har lyssnat på Stefan Löfven och planerar för färre besök i butiken än vanligt, säger Tomas.
Text: Malin Widebeck
Foto: Martina Kjellin och Urban Deli
Svenskt dagligvaruindex
Den 12 maj publicerade branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel sitt Dagligvaruindex för hela landet för april 2021. Det visade att jämfört med föregående år har
- e-handel ökat med 40 procent
- hemleveranser ökar med 25 procent
- hämtning i butik har ökat med 55 procent.
Läs mer om dagligvaruhandeln under pandemin
Affärer på Södermalm väntar på lättnader av restriktionerna.
Södermalmsborna skapar högt tryck på Ica-lagret i Jordbro.
Butikens hjältar går till jobbet trots oro för smitta.
Lyckad omställning för Söderhallarna.
Pandemin driver digitalisering av vardagsinköpen.
Nätshopping har ökat bland äldre under pandemin.