E-handel av matvaror har ökat markant hos den äldre målgruppen under pandemin men ändå har många äldre på Södermalm fortsatt gå till den fysiska butiken. Suget efter en Aftonbladet eller bara en önskan om att få röra sig bland folk är exempel på anledningar till detta. Även bristande kunskap kring hur e-handel fungerar har bidragit.
75-åriga Birgitta är en av dem som inte ändrat sina rutiner under pandemin.
– Jag har så svårt med datorer. Vet helt enkelt inte hur man handlar på internet. Och dessutom behöver jag leta efter rabatter som finns i butiken. Jag har ont om pengar och köper därför gärna produkter med kort datum. Jag vet inte ens om man kan hitta produkter med kort datum på e-butiken.
Kraftig ökning av e-handel bland äldre
Enligt forskning.se och artikeln Kraftig ökning av e-handel bland äldre under coronakrisen påvisades redan tidigt under pandemin ett förändrat köpbeteende hos främst äldre människor. Framförallt är det personer födda på 30-talet och tidigt 40-tal som börjat använda näthandel för tryggare konsumtion. De 8 procent som innan pandemin uppgav att de handlade mat via e-handel hade redan i juni 2020 ökat till 36 procent. Även Utdrag från E-barometern 2020 från nordiskehandel.se bekräftar denna ökning i den specifika kundgruppen.
Skrubbar sig ren efter butiksbesök
Birgitta fortsätter dock sin vana trogen att promenera ett par timmar runt på Södermalm varje dag. Till skillnad från många andra som lämnat civilisationen för landsbygden under Corona, uppskattar Birgitta mer än någonsin att promenera runt på Söder och titta på folk.
– Egentligen ska man väl uppskatta mer att röra sig i naturen men det är så ensamt nu under Corona och jag njuter därför mycket av mina promenader runt om i staden. Att se liv och rörelse.
Av samma anledning har Birgitta fortsatt att gå till den fysiska butiken. På Hemköp vid Södra Station gör Birgitta sina huvudsakliga inköp av matvaror. Som komplement vandrar hon bort till Hemköp Skanstull. De båda butikerna har under pandemin erbjudit pensionärsrabatt under speciella tider. Allt för att sprida ut kundflödet. Någon rädsla för att smittas när hon rör sig runt i butikerna har hon inte känt. Handskar och munskydd har följts av en särskild procedur vid hemkomst.
– När jag kommer hem skrubbar jag mig alltid ren i ett varmt bad. Jag nöjer mig inte med att följa restriktionerna om att tvätta händerna. Hela kroppen tvättas ren. Säger Birgitta och ler.
Aftonbladet lockar till butiken
Birgitta är långt ifrån ensam om att fortsätta i invanda hjulspår. Anna Maria Petersson 77 år har inte förändrat sina butiksbesök nämnvärt under året. Klockan 11 varje dag går hon ner till Coop på Grindsgatan.
– Min man vill alltid ha en Aftonbladet papperstidning. Numer prenumererar vi och tidningen kommer i brevlådan men jag har ändå fortsatt att komma hit varje dag.
Hon bekräftar vidare statistiken och berättar att hennes kompisar under det gångna året hittat till nätbutikerna. Hon tror att den övergången drivits mycket av rädsla för pandemin och att smittas i butikerna.
– De har nog varit lite mer rädda än jag. Jag har inte varit rädd och tycker att det funkat fint bara man håller avstånd. I början hade jag alltid handskar men det slutade jag med efter ett tag. Att jag dessutom går hit klockan 11 när nästan ingen annan är här minskar såklart ytterligare risken att smittas.
Krävdes en pandemi för att börja handla på nätet
För andra kunder är tekniken inget hinder. Däremot behövdes en pandemi med tillhörande restriktioner för att familjen Orvesten på riktigt skulle komma över näthandelns tröskel. Maria Orvesten, 44, har sett pandemin som en möjlighet att effektivisera handlingen och slippa butiksshopping som alla i familjen slåss om att slippa.
– Ingen i vår familj uppskattar att handla i butik. Vi springer in och prickar av det vi ska ha och sen ut igen. Det finns ju folk som njuter av att strosa runt i butiken. Det gör inte vi.
Mathem har nu kommit att bli ett stående inslag i familjens veckoplanering. Med lyrisk blick pratar hon länge och gärna om den nyfunna handlingspartnern.
– Det är helt fantastiskt! Det besparar oss både tid och energi. Otroligt smidigt.
Tolkningsbara restriktioner skapar konflikt
Precis som kunderna hanterat besöken till butikerna olika, har de även hanterat besöken i butikerna olika. Restriktionerna är tolkningsbara och under det gångna året har butikerna sett alla varianter på tolkningar. Vissa kunder kommer i full mundering med handskar och olika grad av avancerade masker. Andra helt oskyddade. Utöver olika grad av skyddsutrustning finns även olika sätt att förhålla sig till den numer så kända tvåmetersregeln. Butikschefen på Coop Grindsgatan, Björn Lekander, har under det gångna året haft överfulla dagskassor och ett all time high att glädjas åt. Samtidigt har andra utmaningar vuxit fram där de tvingats hantera kontroverser mellan kunder som inte är överens om hur restriktionerna bör tolkas. Någon som smyger för nära vid fruktdisken och en annan som inte håller två meter i kön.
Butikschefen agerar konfliktlösare
– Det absolut jobbigaste har varit att tvingas agera medlare mellan kunder som inte är överens om hur restriktionerna bör följas. Vi är ju in i själen servicemänniskor med utgångspunkten att kunden alltid har rätt. Att då tvingas agera minipolis och medlare och påpeka att kunden har fel har verkligen varit en utmaning.
Han ser ändå optimistiskt på den närmsta framtiden och hoppas inom kort helt kunna återgå till det normala igen. Han pekar på den omisskänneliga transparenta akrylen som blivit ett tydligt inslag som gräns mellan personal och kund vid kassorna.
– Den fyller såklart en funktion även efter pandemin men den ska bort. Alla spår av den här pandemin ska bort. Det finns ett tydligt signalvärde i när den kan plockas ner. En bekräftelse på att pandemin är död.
Text och foto Karolina Nyström
Läs mer om dagligvaruhandeln under pandemin
Affärer på Södermalm väntar på lättnader av restriktionerna.
Södermalmsborna skapar högt tryck på Ica-lagret i Jordbro.
Butikens hjältar går till jobbet trots oro för smitta.
Lyckad omställning för Söderhallarna.
Så påverkar corona Södermalmsbornas matinköp.
Pandemin driver digitalisering av vardagsinköpen.