Trots att Tekniska museet är stängt sedan sju veckor tillbaka har museet rekordmånga besökare. En storsatsning på digitala museivisningar når nu människor i hela landet.
– Det är väldigt kul att vi har lyckats nå en ny publik, säger Calle Ros-Pehrson, pressansvarig på Tekniska museet.
På museets hemsida finns ett rikt utbud av olika programserier, gästföreläsningar och tips på experiment som går att göra hemma. Varje måndag till fredag kan man se livevisningar av den nya utställningen Hyper Human, där museiintendenter tar upp olika frågeställningar kring människans teknikanvändning. Besökarna ställs bland annat inför etiska dilemman kring genmodifiering och artificiell intelligens. Tekniska museet tillhandahåller också mycket digitalt material för lärare att använda i klassrummen, till exempel digitala lektioner i programmering och spel, eller övningen ”Energismart” där olika skolklasser tävlar mot varandra.
– Antalet besökare på webben har ökat med 34 procent jämfört med samma period förra året. På sociala medier är det väldigt varierande, men vi har dubblat antalet visade minuter på videoinnehåll, berättar pressansvarige Calle Ros-Pehrson som ställer upp på telefonintervju fast han är permitterad idag.
Tufft ekonomiskt trots många digitala besökare
Trots rekordmånga digitala besökare är det tuffa tider för Tekniska museet som är stiftelseägt. I vanliga fall står entréintäkter för en stor del av verksamhetens finansiering. Nu testar man att hålla öppet utomhus på helger, och besökarna välkomnas till Matematikträdgården och en uteservering. Såpbubblor och vattenraketer finns på programmet. Calle Ros-Pehrson är noga med att poängtera att allt sker enligt 2-meters regeln.
– Vår nya utomhussatsning på helgerna är gratis, och istället för att ta entréavgift så jobbar vår personal på plats med att se till att ingen trängsel uppstår.
I ett försök att få lite tillskott i kassan kan de besökare som vill donera valfri summa till Stiftelsen Tekniska museet.
– Detta testar vi för första gången, och de som vill kan swisha valfri summa. Till exempel Skansen som ju också är ett stiftelseägt museum gick tidig ut och bad folk om donationer för att klara sig genom krisen.
Ny publik ute i landet
Tuffa ekonomiska tider alltså, men ändå kommer något positivt ur krisen med de nya lärdomarna från den digitala satsningen. Calle Ros-Pehrson berättar att museet har i regeringsuppdrag att nå ut i hela landet, vilket hittills har varit lite svårt. Men den digitala satsningen har öppnat nya dörrar.
-Det är verkligen jättekul och vi lär oss massor hela tiden! Tidigare har vi bland annat kört runt med vår teknikbuss vilket har varit uppskattat, men besökarna som vi når blir ju begränsade till de platser vi besöker. Nu har vi istället lyckats nå en helt ny publik ute i landet, och det verkar framförallt som att våra digitala klassrumssatsningar har blivit populära. Vi har flest besökare på webben under dagtid på vardagar vilket tyder på det.
Förutom skolmaterialet verkar de mest populära inslagen vara programserien Gissa saken, där arkivarien Lotta Oudhuis gör djupdykningar bland museets märkligaste föremål, och museets yogapass med roboten Alex som instruktör har gjort succé i sociala medier.
Text: Lydia Källberg Normark
Foto: Anna Gerdén / Tekniska museet