Nytt krogområde prövas i coronans kölvatten

I den nya stadsdel som växer fram i Norrtälje hamn kantas Sjötullstorget av flera nya restauranger och ett hotell. En av krogarna finns på den gamla ångbåten s/s Norrtelje som legat i hamnen sen 70-talet och som nu blir en del av ett nytt centrum. Slussentidningen är på plats i det nya området som berörs i coronatider.
Nedgången av gäster är mycket påtaglig på grund av restriktionerna om hur vi får ses för att begränsa smittspridning, säger Mohammed Raouf som är krögare på s/s Norrtelje.

– Jag ser inget problem i att det är fler krogar runt hamnplan nu än tidigare, snarare tvärt om, det ger liv och rörelse till området, det drar till sig folk. Sommarens turister är viktiga och då är det bra med olika utbud, säger Mohammed Raouf. Däremot prövas vi som driver krogarna hårt i coronapandemins kölvatten.

Det stora avbräcket är på konferenser och privata fester som exempelvis nu inför studenten. Det har minskat med minst 80 procent, men vi måste ändå vara tålmodiga, detta kommer att ta sin tid menar han.

– Vi håller öppet för både lunch och middag och visst, vi har sporadiska gäster även om det är betydligt färre än normalt. Vi försöker ställa om efter situationen på bästa sätt, satsar på take away och delvis med hemkörning om man köper för en viss summa, fortsätter Mohammed, det funkar. Han vill också gynna de som är mest utsätta i krisen. På restaurangens hemsida framgår att alla som arbetar inom vården får 30 procent rabatt vid take away, ”Till våra hjältar” meddelar de med ett tillrop om ”Starkare tillsammans!”.

Nytt bostadsområde runt Norrteljebåten

Byggnationen av den nya stadsdelen Norrtälje Hamn fortsätter i obruten fart trots coronatider, kvarter efter kvarter tar form. Kajen rustas upp med hamnpromenad, trädäck och konstnärliga klipphällar i cement, planteringar och lyktor på rad. Husen har olika karaktär, högt och lågt, men centrala är de två hamntornen där Havstornet blir stadens högsta byggnad med 23 våningar. Tornen symboliserar den gamla siluetten av silos för spannmål i hamnen, en svunnen tid.

De båda tornen symboliserar de tidigare silosbyggnaderna från förr

I dryga 50 år har ångbåten s/s Norrtelje legat vid kaj som ett signum för staden och nu ett blickfång för det nya bostadsområdet. Men det är ingen självklarhet att hon ligger där. Historien om hur s/s Norrtelje räddas från skrotning börjar på 60talet. Båten hade gjort sitt i sjötrafiken mellan Stockholm och norra skärgården. En räddningsaktion inleddes av några eldsjälar och i juli 1968 bogseras den gamla ångbåten åter in i sin hemmahamn där 5000 ortsbor mötte upp. Stiftelsen s/s Norrtelje bildas och de driver idag kulturarvet vidare med stöd av en vänförening.

Vänföreningen

– Jag fick tidigt mitt intresse för Norrteljebåten, berättar Lars Björklund ordförande i vänföreningen s/s Norrtelje. På 70-talet fanns det en pub i båtens aktre salong som var samlingspunkt för oss ungdomar, det var dit vi gick. Intresset var kanske av annan karaktär då skrockar han, men när jag nyligen fick frågan om att engagera mig i driften kändes det självklart. Vänföreningen arbetar huvudsakligen för att främja stiftelsens ekonomi och för att marknadsföra båten, men detta går trögt i coronatider.

– I vanliga fall drar vi in pengar genom att vara ute i samhället, på mässor och marknader, vi säljer lotter och vår bok om båtens 50 årjubileum, värvar medlemmar och sponsorer, berättar Lars Björklund.  Vi samarbetar även med Norrteljebåtens krögare som är en viktig del i att hålla båten vid liv. Allt detta är betydligt svårare nu när större sammankomster ställs in och kroglivet ändras. Vi har mycket svårare att nå ut via det personliga mötet, vi får hitta andra vägar, som vår Facebookgrupp till exempel. Sociala medier är något vi får utveckla, det passar bättre i dessa tider.

Uteservering blir en räddning

Mitt på Sjötullstorget framför Norrteljebåten ståtar det flera metar höga konstverket Solsnäckan, mässingsfärgad, och är en fin vy från Norrteljebåtens uteservering en liten bit därifrån. Krogen erbjuder fina platser för uteservering både på kajen och på båtens sido- och fördäck.

Solsnäckan står mitt på nya Sjötullstorget

– Bara vårvärmen kommer och sommarperioden dra igång så kan serveringen utomhus locka restauranggästerna åter hoppas krögaren Mohammed Raouf, där kan alla sitta med behörigt avstånd. Och javisst, enligt Norrteljebåtens meny kan du fortfarande beställa in en klassik ångbåtsbiff.

Text och foto: Birgitta Magnusson

Fakta om ångbåten s/s Norrtelje

Hon byggdes år 1900 på William Lindbergs Verkstads- och Varfvs i Stockholm och hon var störst, snabbast och vackrast i sin klass redan från början. Hon kallades Roslagens drottning för sina 44 meter rena linjer och ”det perfekta samspelet mellan skrov, maskineri och propeller”, enligt en tidigare kapten Westerberg. Den 12 juni samma år hon byggdes anlöper hon för första gången sin hemmahamn.

Traden för s/s Norrtelje var huvudsakligen vattnen från Stockholm till Öregrund i norr med Furusund och Norrtälje däremellan. Otaliga är de stockholmare som tagit båten till Roslagen och sina sommarställen där. Vid denna tid, vid förra sekelskiftet och framåt var Norrtälje ett sommarparadis, en bad- och kurort med ett rikt societetsliv av prominenta sommargäster som anlöpte hamnområdet, mycket tack vare den ångbåtstrafik som då levde.

Läs mer