På plan tre vid Östasiatiska museet pågår utställningen Paper Stories. Här får besökarna lära sig om papprets historia, tillverkning och betydelse för kunskapsspridning och människans utveckling.
I en minimalistisk lokal, högt i tak och dimmat ljus sprider de gråa montrarna ut sig och tar besökaren med sig på en resa genom papprets 2000 åriga historia i Östasien. En resa som är fylld med intresseväckande fakta, tragik och humor.
– Pappret uppfanns i Kina 100 år före Kristus och användes främst för att skriva och slå in saker i. Långt innan pappret använde man sig av djurben och träribbor, ungefär 1500 – 200 år före Kristus. Men det var för tungt, så man gick över till siden under en kort period, innan pappret kom till, berättar Joachim Morath, som håller i den guidade visningen.
Uppdelad i tre delar
Paper Stories är uppdelad i tre delar. Den första och primära delen av utställningen består av historiska föremål från främst Kina och Japan. Här får besökarna läsa utdrag ur mer än 1500 år gamla berättelser som skrevs ned på papper, känna på olika typer av papper genom historien och bekanta sig med föremål som offergåvor, målningar och toalettpapper. En populär attraktion vid utställningen är det över två meter höga haikuträdet som lyser upp i mörkret. Det vita iögonfallande trädet är tillverkad av papper och längs grenarna hänger japanska haikudikter som går att läsa för den intresserade. De två övriga delarna av utställningen består av samtidskonst och Ateljé Draken där den kreative besökaren kan skapa sitt egna konstverk. Den halvtimmeslånga guidade visningen som kostar tjugo kronor tar besökaren genom den första delen.
1700-talets skvallertidningar
– De japanska ”skvallertidningarna” från 1700-talet är en av utställningens mest populära del, berättar Joachim och pekar på en serie målningar föreställande människor i traditionella japanska kläder som utför sina vardagssysslor. Målningar som dessa trycktes med träblock och förtäljer ofta historier som får beskådaren att fnissa och prata om med vänner och familj.
– Till skillnad från naturmotiv, som ansågs vara av högt värde, var motiv på människor som dessa ofta lågt värderade. Dess syfte var att locka till sig skratt och skvaller och kunde köpas av de flesta, oavsett samhällsklass.
– Dessa typer av målningar var 1700-talets Se & Hör.
Det är en del av landets identitet
Samtidigt som guiden sicksackar sig fram mellan montrarna hörs ett konstant ljud i bakgrunden som fyller ena halvan av rummet. Källan till ljudet visar sig vara en film som projicerats på ena långväggen. Filmen skildrar arbetet i en pappersfabrik på den kinesiska landsbygden. Familjen som jobbar där har drivit fabriken i flera generationer och tillverkar högkvalitativt papper för hand.
– Att tillverka papper för hand är fortfarande en stor industri i Kina, det är en del av landets identitet och stolthet.
Som att kliva in i en bok
Paper Stories pågår mellan 23 februari 2018 och våren 2019. Enligt museet ska utställningen ge besökarna en inblick i ”papprets historia, teknik, konsthantverk och dess betydelse för kunskapsspridning och människans utveckling”.
– Att kliva in i utställningen är som att kliva in i en bok där varje rum blir som ett kapitel i en berättelse, berättar utställningens formgivare Marcia Harvey Isaksson i ett videoklipp på museets hemsida.
Dudi Warsito