Lovas flytande sommarstuga

Bostad och sommarhus i Stockholm kan vara svår för både gammal som ung. Lova Bannister har idag det 30 meter långa fartyget Zeus som sommarstuga och tillfälligt boende. Det har varit min dröm sedan tonåren, säger Bannister.

– Alternativa boenden är välkomna oberoende åldersgrupp men ofta har ungdomar mindre krav på storlek med desto större önskemål om en prisvärd bostad.

Redardrottningen Lova Bannister som bor på Zeus sedan 2020.

– ­Det är prisvärt att bo på båt i de marinor där det går, säger Lova Bannister.

– Kolla med en lämplig marina om det är tillåtet att bo där. Det finns ungdomar som bor på segelbåtar ungefär åtta månader om året i Karlbergskanalen. Det finns dessutom båtar som ingen använder år ut och år in så våga fråga, tillägger Lova Bannister.

Båtlivet

Nu har Lova haft ett fartyg i Hammarbykanalen i tre år. Hennes förra fartyg som ligger vid Mälarvarvet på Långholmen hade hon ungefär sju år.

– Det var en stor Waxholmsfärja som jag omöjligt kunde manövrera själv, säger Lova Bannister.

– Jag bestämde mig då att nästa båt ska jag kunna köra själv.

Det kan hon mycket väl, med både förarintyg och skepparexamen är det inga problem att kasta loss och tuffa ut på nya äventyr. Zeus är en modern båt även om den byggdes 1896, den har renoverats säkert 30 gånger.

– Båten är 30 meter lång och har ett stort vardagsrum, ett kök där 10 personer kan sitta och äta. Den har också sovplatser för ett tiotal personer vilket är perfekt för turer i skärgården på sommaren och tack vare bra värme även när det är kallare.

– I min hytt är det en dubbelsäng och en soffa, samt en walk-in closet och ett eget badrum.

Dessutom berättar Lova Bannister om att det går att sova två personer i styrhytten där det finns två soffor som hon och hennes man har testat att övernatta i.

Båten har golvvärme så det blir mysigt, varmt och torrt jämfört med båtar som inte har det. Lova Bannister säger att hon är en fryslort så hon vill gärna ha det varmt.

Än så länge har hon ingen öppen spis men det vill hon ordna framöver. Däremot finns det en härlig vedeldad bastu för ungefär sju till åtta personer.

– Zeus kanske är lite onödigt stor, grannarna har mindre båtar och det blir naturligtvis billigare med allt. Här motsvarar ytan ungefär 120 kvadratmeter.

Vedeldad bastu ombord på Zeus.

Vintertid är det dyrt med värme

Är det är dyrare med båt jämfört med än annat semesterboende?

– På sätt och vis. En båt kräver mer underhåll och även som tillfälligt boende behöver den värmas och hållas i gott skick.

Det har hänt att Lova Bannister tänkt att nu säljer jag båten, som när en elräkning på 14 000 kronor damp ner. Men samtidigt är båten en frihet vid sidan av att bo i lägenhet. Hon uppskattar privilegiet att kunna lägga ut och ta med sig allt vart hon vill och när hon vill. Som en husbil på vattnet. På sommaren är det desto billigare med båt. Då är det i princip inga elkostnader. Det är dyrt med en stor stålbåt på vintern eftersom metallen leder kyla.

Båten ligger utmed kajen och hamnavgiften är 4100 kronor per månad. När hon låg vid Stadshuset pekade nosen in mot kajen och då kostade det bara 1600 kronor per månad. Samtidigt är det enklare att ligga längs med kajen så hon tycker det är värt den högre kostnaden.

– Jag har en bergvärmepump som värmer upp sjövatten som cirkulerar i båten. Om den går sönder, finns det direktverkande el från kajen men det är mycket dyrare. Tack vare en dieselgenerator har jag el ute till sjöss.

– Om jag säljer båten räknar jag med att få samma som jag gav, vilket är sex miljoner. Då var jag garanterad att få plats i Stockholms hamn, om än inte för permanent boende. Om du ska köpa en husbåt är det smart att köpa en som redan ligger vid kaj, så att du kan ta över kajplatsen. Exempelvis på en privat marina eller på Söder Mälarstrand där Stockholms Hamnar tillåter ”bobåtar”.

­- Zeus är ovanligt dyr, det finns andra båtar som är mindre med exempelvis tre sovrum och kök, vardagsrum samt uteplatser och kostar ungefär två och en halv miljon.

Zeus iklädd vinterskrud vid hamnkajen.

Skitsnack

Vad det gäller att prata skit eller vi kanske ska säga toalett, så finns det två alternativ. Det ena är att hon åker ungefär varannan, var tredje månad till en septistation vid Danviksbron och tömmer. Den ligger ungefär 300 meter bort. Några av hennes grannar använder sig av Ragnsells som kommer och tömmer via en septibil. Att åka och tömma själv är gratis men alla båtarna är inte sjödugliga nog att lämna kajen.

Olika regler för olika kajer

Som tidigare nämnts tillåter vissa kajer permanent boende. Då behöver man ha en postbox, som till exempel Mälarvarvet. Pampas Marina som är privatägd var en av de första platserna i Sverige med permanent boende på vatten.

Hammarbykanalen där Zeus ligger, ingår i Stockholms hamnar och ägs av Stockholms stad. Lova Bannister är skriven hos sin man Örjan Westerlund som har en bostadsrätt. Det är inte tillåtet att bo permanent eller att vara skriven på båtar som ligger i Stockholms hamnar. Vid Hammarbykanalen huserar det ungefär 15 fartyg.

Djurgården är en privat kaj och de är den enda hamnen i Sverige som har en bostadsrättsförening. Det innebär bland annat att de delar på allt som exempelvis underhåll av kajen. En bonus är att de får årskort både på Gröna Lund och Skansen. Kanske är det som plåster på såren för att de hör alla skriken? Det är 15 platser och man behöver köpa båten på plats för att få ligga där. Så det är i princip båtarna som äger platserna.

Hamngemenskap

Varje kaj måste ha en egen förening och det blir som en liten grupp som hjälper varandra

– Förutom att jag är med i Hammarbyhamnens fartygsförening så är jag även med i Stockholms skeppsförening. Det är en gemensam förening för alla hamnar som har tre träffar om året. Det går att åka till träffen med egen båt, annars får man lifta med någon annan. Det brukar vara grill, liveband och väldigt skoj.

­- Det är nyttigt att träffa andra i liknade situation och alltid lär man sig nya saker. Vi diskuterar allt från vattenpumpar till sopstationer liksom septitankar eller andra gemensamma problem.

Lova Bannister och Örjan Westerlund, är det redardrottningen som är kapten?

Ett avslutande råd

– Kasta loss och nå din dröm. Livet är kort, så kör bara kör. Jag kunde inget om båtar men tänkte hur svårt kan det vara, man lär sig på vägen. Jag tog med min man på resan, Örjan Westerlund kunde inget om båtar heller, men oj vad vi har lärt oss. Lyckan och friheten vi känner på Zeus är obeskrivlig.

Jeanette Wiberg Wingquist

De ungas olika bostadsalternativ i Stockholm

Läs mer