”Din röst är en kyss från gud” skriker Sarah Dawn Finer när Jonah Nilsson går av scen. Året är 2010 och en ny stjärna har precis tänts på musikhimlen. Tio år senare har han etablerat sig som ett fenomen inom svensk musikexport med en röst och en musikalitet som lovordats av artister som Stevie Wonder och Adele.
Jonah Nilsson är en av de artister som försörjer sig på att spela live, något som pandemin har satt stopp för och något som tillfälligt försämrat hans ekonomi. Det har däremot inte påverkat hans yrkesval och framtidsplaner.
– Jag är sparsam och klarar mig på väldigt lite så länge jag får arbeta med min musik. Jag andas musik och att göra något annat har aldrig varit en diskussion i min hjärna.
Han är i grunden en klassisk skolad pianist. Under uppväxten är musiken alltid närvarande och föräldrarna, som båda utbildat sig på Musikhögskolan arbetar som körledare i Katarina kyrka. De förstod tidigt hans potential och var noga med att han övade på sitt instrument och sin disciplin. Och alltid på ett varmt och kärleksfullt sätt.
– Det var den bästa starten. Jag har haft en trygg uppväxt och har fått enormt mycket kärlek av mina föräldrar. Att anamma deras värderingar har skapat mig till en snäll person med ett stort hjärta. Den klassiska musiken var det som fick mig att lära mig mitt instrument och pappa drillade mig hårt. Han visste vad som krävdes och pushade mig att arbeta hårdare så ingen annan skulle springa om mig. Det kunde i perioder vara jobbigt men jag är idag väldigt glad för att han gjorde så, annars hade jag aldrig varit på den nivå jag är idag.
Alla var så otroligt bra
Efter att ha avslutat mellan- och högstadiet i Adolf Fredriks musikskola börjar han gymnasiet på Södra Latin i Stockholm.
-På gymnasiet förändrades allt och blev min hittills största utvecklingsfas. Alla som gick där var så otroligt bra och att få öppna dörren till nya musikstilar som Jazz och fusion var som en uppenbarelse för mig. Men det var också en utmanande tid. Jag pressade mig själv lite för hårt och det kan ha tagit bort en del av glädjen. Jag blev så förvånad över konkurrensen och kunde få prestationsångest bara av att kompa någon på en sångstund. Jag kunde till och med gråta efter något sånt. Det satte sina spår och det tog många år innan jag fick ordning på min prestationsångest.
På Södra Latin hamnar han i samma kompband som trummisen Aron Mällergård och basisten Henrik Linder som inspirerar honom och får honom att förstå hur bra han egentligen är. Tillsammans ska de starta bandet Dirty Loops som i framtiden kommer ta dem till platser de inte trodde var möjliga.
-Det var häftigt. De här killarna var ouppnåbara. Jag hade en grym teknik för min ålder men var klassisk skolad och inte alls med i matchen. Det blev som en kulturkrock och jag fick sätta mig i skolbänken. Jag hade ju lyssnat mycket på Stevie Wonder och Michael Jackson men trodde aldrig att jag kunde spela sån musik. Men det var ju precis det jag kunde.
”Jag vill vara på absolut högsta toppnivå och skriva hits, filmmusik och vinna grammys.”
Efter studenten väntar Musikhögskolan och det är nu Dirty Loops tar nästa steg. Hösten 2011 laddar de upp en video på YouTube där de gör en cover på Lady Gagas låt Just dance.
Och som det exploderar. Under första dygnen ses filmklippet av en halv miljon människor som alla är överens. Detta är något nytt och asballt. Jonah blir stjärna över en natt.
-Från första början handlade det om att det inte fick finnas några restriktioner för vad vi musikaliskt kunde göra. Henrik älskade till exempel att ”Slappa” med basen vilket han absolut inte fick göra när han spelade med artister som Carola. Det fanns liksom inget forum för en sån sak. Detsamma gällde för Aron som hade helt sjuka grooves i sitt register. Vi skapade det forumet med Dirty Loops och klädde den nakna julgranen med något som ingen hade sett tidigare. Och det gick tydligen hem.
Musikindustrin började höra av sig och bland dem Andreas Carlsson, en manager och låtskrivare som arbetat med många internationella artister. Andreas vet vad han pratar om och att hans drivkraft går inte att säga nej till.
-Vi var alla nördiga och unga snubbar som bara spelat musik. Över en natt blev vi stora stjärnor och satt nu med advokater och kontrakt, något som senare skulle visa sig inte var en helt optimal mix.
Redan månaden efter succén med Just dance åker Jonah till LA och träffar David Foster, en demonproducent som ligger bakom artister som Celine Dion och Michael Bublé. Foster kan hjälpa dem till de stora scenerna men relationen blir till en början komplicerad.
Blev sur om jag gjorde fel
– Han var fientlig och hård och hade som mål att hitta alla mina svagheter. Det var Jättetufft att behöva bevisa för honom att jag var bra. Han kunde bli sur om jag gjorde fel och lämna rummet om jag sjöng falskt. Det var lite galet men jag klarade av alla hans tester och nu är vår relation bra.
Tillbaka i Sverige börjar arbetet med bandets första skiva och Jonah lägger nu all sin kraft för att skapa något så unikt som möjligt. Allt för att leva upp till ryktet de fått efter succén på Youtube. Samtidigt ska bandet ut på turné, något som pressar Jonah till det yttersta.
-Under 2012 och 2013 turnerade vi över hela Asien och växte kraftigt. Speciellt i Japan där vi blev riktigt stora. Under en av våra Japanresor var Obama det ”näst mest” Twittrade namnet. Bara Dirty Loops var större. Det var självklart superhäftigt men jag kunde inte njuta av det. Jag blev så stressad av att göra allt samtidigt och all jetlag gjorde mig galen. I samma veva inser jag också att avtalet med vårt skivbolag kanske inte var det bästa. Pengarna var slut och ingen kunde riktigt förstå vart de tagit vägen.
Under 2014 släpper de sin debutskiva ”Loopified” som mottas väl av recensenter och fans. I och med de ekonomiska problemen som uppkommit bestämmer de sig för att bryta med Andreas Carlsson och istället sluta ett avtal med en amerikansk manager, Jordan Feldstein som jobbar med några av världens största artister. Förhoppningarna är höga men de riktiga framgångarna uteblir. Samarbetet mynnar ut i en förbandsturné med Maroon Five, något som visar sig bli en prövning för bandets sammanhållning.
-Vi var inte etablerade mot publiken och de fattade inte vår grej. Aron och Henrik tog detta hårt och fick dåligt självförtroende, något som ledde till att energin mellan oss blev dålig. Jag kände att jag ville ta en paus från bandet och prova min egen grej.
Under 2015 bestämmer sig Jonah för att pausa Dirty Loops. Han vill satsa på ett soloprojekt och skriver ett kontrakt med Quincy Jones och hans management. De lärde känna varandra i Dubai där han något år tidigare spelat på Quincys klubb. Tillsammans med Quincy har han nu släppt två låtar och på nytt funnit glädjen med musiken och uttrycket.
– Att arbeta med Quincy är det bästa beslutet jag tagit. Till skillnad från alla amerikaner och idioter som jag har jobbat med är Quincy en sån otroligt human person. Han kan hålla mig i handen, fråga hur jag mår och vara genuint intresserad av mitt svar. Det är storheten med honom och det som gör att vårt samarbete fungerar så väl. Tillsammans med honom har jag förutsättningar att vara på absolut högsta toppnivå och skriva hits, filmmusik, vinna grammys och beröra hela världen med min musik. Och det känns fantastiskt.
Under 2020 har Dirty Loops återförenats och ger i november ut en nyskriven EP. Bandet kommer också åka på en större turné under 2021.
Isaac Kuritzén