Framtidens yrken och kompetenser

Ny undersökning visar: Bara två procent får jobb via LinkedIn

Sanne Jakobsen är kommunikationsspecialist på Randstad. Foto: Marie F.

Egen kontakt med arbetsgivaren och personligt nätverk hamnar högst upp när det gäller att få ett nytt jobb. Sociala medier och LinkedIn förmedlar däremot bara en till två procent av jobben. Det visar en ny undersökning gjord av Sifo och Randstad.

Idag finns över tre miljoner svenskar på den populära rekryteringstjänsten LinkedIn. Den beskrivs ofta som en nyckelspelare när det gäller att förmedla jobb. Men en ny studie visar att det kan vara en myt. 

Sifo har tillsammans med bemanningsföretaget Randstad (tidigare Proffice) gjort en undersökning för att ta reda på hur människor hittade sitt senaste jobb. Av 1100 intervjuade hade bara två procent fått jobb via plattformen LinkedIn. För sociala medier som Facebook var siffran en procent.

– Trots att vi lever i en väldigt digital värld där sociala medier är en stor del av människors liv, hamnade både Facebook och LinkedIn i botten av listan. Det var överraskande, säger Sanne Jakobsen, kommunikationsspecialist på Randstad.

Egen kontakt med arbetsgivaren viktigast

De flesta fick istället jobb via egen kontakt med arbetsgivaren (28 procent) och personligt nätverk (27 procent).

Men Sanne Jakobsen tycker inte att man ska försumma sin profil på LinkedIn i jakten på framtidens jobb.

– LinkedIn är det fortfarande ett väldigt bra verktyg att använda för att bredda sitt personliga nätverk, som ju visade sig vara en väldigt viktig kanal för att hitta jobb. Många rekryterare och arbetsgivare håller också koll på kandidater där. Så jag skulle ändå rekommendera att ha en aktiv och uppdaterad profil.

Att hålla koll på många olika kanaler är ett annat tips, enligt Sanne.

Marie F.