Mångfald till lunch på Urban Deli Nytorget? Foto: Anna Malmqvist
När du gästar någon av Urban Delis restauranger i Stockholm möts du av personal i t-shirts med budskapet: ”Här jobbar flator, muslimer, kurder, bögar, judar, afrikaner, asiater, svennar och många fler. Det funkar riktigt bra.” Hur kommer det sig och vad tycker gästerna?
Att kliva in på Urban Delis restaurang på Nytorget kan vara lite som att besöka en coffee shop eller deli i Chelsea, New York, med dess blandning av mysfaktor och det oinställsamt avskalade . Vitt kakel, stål och betong möter körsbärsträ och blommiga möbeltextilier. Gulröda glasglober lyser varmt över borden vid fönstret och mildrar det kalla vinterljuset utanför. Den för Urban Deli så signifikanta tunnelbanegula färgen lyser vid bardisken.
I hörnet där Nytorgsgatan och Skånegatan möts öppnades 2009 till den första Urban Deli-krogen, då med fyra anställda. Idag driver det axfoodägda bolaget fyra restauranger i Stockholmsområdet — Nytorget, Sickla, Sveavägen och Hagastaden.
Det är lunchtid, det är fullsatt vid borden, men hovmästaren hittar en plats för spontanbesökaren. Efter kl 13 måndag till fredag kostar en lunch 100 kr för pensionärer vilket förklarar den högre medelåldern när Slussens Tidning kommer på besök. Sammansättningen av gäster är enligt personalen annars mer uppblandad.
— Hit kommer verkligen alla slags människor. De som man kan få hjälpa upp för trappan för att de har svårt att gå och barnfamiljer med sina vagnar. Här tar inte lunchen slut, så att det är dött fram till klockan 18, utan det rullar på. Kaffe-och-bulle-gästen är lika välkommen som den som vill ta ett glas vin och en liten charktallrik. Och det gör att det blir levande hela tiden, berättar hovmästaren Anette.
Social vision
På hemsidan beskrivs restaurangkonceptet som gränsöverskridande för en hållbar, lekfull och välsmakande matkultur.
— Att främja det närproducerade ligger i företagets DNA, säger Anna Hales, som är platschef på Urban Deli (UD) Nytorget.
Det som inte syns på hemsidan är den sociala visionen som matgästen kan möta i restaurangen via serveringspersonalens tröjor. En uppseendeväckande tröja.
— Jag är ofta ute på event och då brukar väldigt många vilja ta foto på tröjan, säger Elina, som jobbar i matbutiken.
Ella, som extraknäcker i restaurangen, nämner att hon ofta får ställa upp på att fotograferas i tröjan. Hon berättar också om hur glad hon blev när hon första gången såg mottot på toalattväggen om vilka som jobbar på Urban Deli:
— Jag är själv kurd!
Efteranke och delade meningar
Tre mammor i 40-årsåldern som umgås över blåmusslor och vin känner inte till visionen. De har inte varit på Urban Deli förut, då de inte varit ute alls på länge på grund av småbarn hemma. På frågan om vad de tycker om att visionen säger de med eftertryck att det är jättebra att den finns, men en av dem lägger till:
— Fast man undrar ju lite, hur kan de leva upp till det? Det väcker helt klart frågor. Det kan ju vara lätt att skriva så på väggar och tröjor, men hur funkar det i praktiken?
Ett av pensionärsparen som hittat till restaurangen denna dag har delade meningar om mottot. Kvinnan tycker det är jättebra att man står upp för allas lika värde, medan maken modifierar:
— Ja, alla som sköter sig är lika mycket värda.
Vilka tänker han på då?
— Gängkriminella! De är inte lika mycket värda som de som sköter sig.
Hustrun ser besvärad ut och betygar än en gång innan de lämnar restaurangen att hon tycker att alla människor verkligen är lika mycket värda.
En annan kvinna i 50-årsåldern svarar med eftertryck på frågan om vad hon tycker om mottot:
— Det är så bra. Det kanske väcker den där lilla eftertanken hos den som bara trampar på med sina åsikter.
Social hållbarhet efter pandemin
När Slussens Tidning besöker Urban Deli Nytorget är det ingen som kommer ihåg exakt vilket år texten på tröjan togs fram, bara att det var i samband med att Sverigedemokraterna växte märkbart i Sverige. Skyltar med texten ”Fuck SD” sattes upp utanför restaurangen. En del anställda gissar på att det var nästan tio år sedan.
Anna Hales berättar att Urban Deli redan från start 2009 har stått upp för allas lika värde, här är alla välkomna, men hon vet inte exakt hur diskussionerna gick när tröjtexten formulerades. En av utmaningarna att efterleva den som arbetsgivare är att det efter pandemin har blivit ont om restaurangpersonal över huvud taget. Det innebär att mångfalden just nu bland de anställda inte är lika stor som de skulle önska, men tanken finns alltid med i rekryteringsarbetet. Bara för att det inte går att leva upp till visionen helt och hållet ska vi inte sluta jobba i den riktningen, fastslår hon.
Anna Hales tänker också på social hållbarhet i betydelsen av att det ska gå att ha ett liv utanför jobbet. Att det varit viktigt för henne när hon tog jobbet som platschef att arbeta för ett sunt arbetsliv inom restaurangvärlden.
Service alltid service
Men är företagsmottot avgörande för dem som arbetar på Urban Deli? Hovmästaren Anette har sedan jag anlänt till restaurangen varit i rörelse. Om hon har varit stressad under lunchruschen är det ingenting som märks när jag till slut får några ord med henne. På frågan vad mottot betyder för henne svarar hon med lugn och varm röst:
— Det är förstås bra att ledningen kommit på det där. Men service är alltid service. Det spelar ingen roll vem du har framför dig. Jobbet är att ge en fin upplevelse som kanske kan vända någons dag. Det är att ge människor en upplevelse, en som de kan minnas.
Text: Anna Malmqvist