Tips och inspiration

Mode på två hjul som skapade revolution

Cykeln har genom historien haft många viktiga uppgifter.
Det har handlat om rollen som transportfordon av olika slag men att cykeln och cykelmode har varit ett viktigt verktyg för kvinnors frihet och självständighet, nämns sällan.

Den nya kvinnan och hennes cyklar, cykelmode
Opper, Frederick Burr, 1857-1937, artist

England, som senare blev en ikonisk stad gällande cykelmode, introducerades cykeln av Denis Johnson  som även öppnade den första cykel-skolan.

Under den viktorianska eran ansågs det inte lämpligt för en kvinna att cykla och dåvarande klänningar medförde en stor risk för olyckor.

Ett alternativ för cykeln som skulle vara just anpassade för kvinnors klädsel. Från de med pedaler på samma sida till trehjulingen med stora parallella hjul.

Utseendet löste inte klädproblemet, vilket orsakade väldigt många allvarliga olyckor för just kvinnor.
Trycket från samhället hade blivit stort. Lösningarna som modehusen föreslog såväl som moralisterna predikade om under den viktorianska perioden var under all kritik. Kvinnan uppmanades att med hjälp av spännen runt anklarna fästa upp klänningen medan dom cyklade så att den inte fastnade i hjulen. Dessa spännen skulle sedan tas bort när man gick av cykeln så att klänningen kunde återfå sitt normala utseende.  

Denna diskussion var början på en stor förändring, inte bara inom just cykelmode utan även för kvinnan i stort.

Fyra kvinnor som reparerar en cykel
Unknown author / CC BY-SA

Att cykeln haft en sådan stark inverkan på kvinnohistorien kan tyckas märklig.

Men cykeln innebar många förändringar i den kvinnliga vardagen inte minst när det kom till det kvinnliga modet. Cykeln hjälpte kvinnor ur korsetterna, de tjocka underkläderna och andra obekväma plagg.
Dessa ersattes med mamelucker också kallade ”bloomers” som så småningom blev till regelrätta byxor och så kallade cykelkostymer.


Benämningen bloomers kommer från Amelia Bloomer, en förespråkare för kvinnlig frihet.

Enligt Amelia var det kvinnliga modet lika hämmande som lagstiftningen.
En kvinna i långklänning hade svårigheter att cykla och kvinnor som inte kunde cykla på grund av  sin klädsel var hämmade av samhället.
Amelia och många av hennes väninnor bytte därför ut sina klänningar till mamelucker så att de kunde cykla obehindrat.

Svartvit bild på Amelia Bloomer, kvinna i hatt. Cykelmode
Unknown author / Amelia Bloomer

Tilltaget var inte alls populärt och kvinnor i bloomers ansågs vara skandalösa.

Den ”opassande” och ”manliga” klädseln var banbrytande vid denna tidpunkt, något som kvinnorörelserna passade på att nyttja flitigt för uppmärksamhet.

Den mer fria klädseln i kombination med cykelns frihet gav inte bara kvinnor den rörelsefrihet de aldrig hade haft. Det markerade även en kulturell övergång inom just modet från den strikta viktorianska eran till en mer liberal kvinnosyn.  

Rosanna Bertling
Webbredaktör – terminskurs – poppius