Till sjöss med SL-kortet i sommar!
Enligt matrosen Tony (Antoine Mendy), går många stockholmare hela sitt liv utan att ta en tur med Djurgårdsfärjan.
-De flesta vet inte om att det är en del av kollektivtrafiken, utan 85% av de som åker med oss är turister.
Sedan 2014 fungerar nämligen ditt SL-kort som biljett på de flesta färjor i Stockholm, något som de som jobbar på Djurgårdsfärjan tycker att fler borde veta om.
-Det är den vanligaste frågan, om man kan använda sitt SL-kort, säger kajvärden Charlie Hansson Sillén.
Djurgårdsfärjan går från Slussen till Djurgården till Skeppsholmen över den fjärd i Stockholms inlopp som heter Saltsjön. Saltsjön är till skillnad från Mälaren inte söt utan bräckt och är ett lokalt äldre namn på inloppet som man kan gå hela sitt liv utan att höra men som syns på sjökort och gamla kartor.
Sträckan är Stockholms äldsta kollektivtrafikled och på 1600-talet gick småbåtstrafiken tätt. Kanske var det då smeknamnet ”Nordens Venedig” myntades? För då konkurrerade så kallade roddardamer och dalkullor om kontroll över farleden.
-Det fanns alltså ett yrke att ro folk över Karlbergskanalen och lite överallt. Båtarna var nästan det första som kom i kollektivtrafiken, säger kaptenen på ”Djurgården 10” Allan Jonsson.
Den första färjan med namnet Djurgården kom 1897, lagom till Stockholmsutställningen som låg just ute på Djurgården.
-Ja, färjorna har funnits sen 1800-talet men det var ju ångbåtar då. Det var väl 120 år sen färjorna här började gå stadigt, säger Allan Jonsson som själv jobbat i 38 år som kapten även om han ”säsongade” de 10-15 första åren.
-Jag var också ute på stora båtar i 20 år innan jag var här. Man har ju seglat jorden runt fyra gånger och varit matros, styrman, andrestyrman, jungman, lättmatros, och sådär… säger kaptenen.
Att han hamnade på just Djurgårdsfärjan var väl lite av en slump, men timmarna och lönen är bra och utsikten också, även om Allan Jonsson påstår att han har blivit hemmablind.
-Samma med folket. De blir ju som last efter ett tag. Det ska vara om det är någon möhippa och de kommer med knepiga kläder. Då kanske man reagerar, säger han och ler.
Båtarna går året runt, även om det bara är två fasta tider om dagen på vintern. Allan Jonsson säger att det inte är några som helst problem att köra vintertid.
-De här färjorna är väldigt bra iskoner (isbrytare).
Säkerheten ombord är dessutom överdimensionerad enligt kapten som börjar rabbla procedurer:
Vi har minst en brandövning och en utrymningsövning i månaden plus alla andra övningar; ”man över bord” etc. Och så kräver Sjöfartsverket och man gör underhåll varje dag. Kolla brandpump, kolla det och kolla det… och så måste vi ha alla papper i ordning som friskintyg och behörighet, så det är inte bara att kliva på och tuta och köra direkt!
Båtarna är byggda med skiftade sektioner, så om en sektion vattenfylls går det inte över till nästa.
-Det hjälpte ju visserligen inte Titanic, men här är det ont om isberg att köra på. Det finns ett grund längs med sträckan däremot, men det ligger så nära land att då måste man nästan köra upp på kajen för att gå på.
Nej, det verkar som om det är ett större problem med själva ”lasten” än med båtarna i sig.
-Förut hade vi brandsläckare nere i salongen men det var vi tvungna att ta bort för det var lördagsnöjet för folk att ”lösa ut” de där brandsläckarna, så nu har vi dem inne på expeditionen.
Matrosen Tony instämmer.
-Det kan vara ganska stökigt när det är spelningar på Grönan ibland och båten är helt full. Man ser alla typer.
Men Tony gillar sitt jobb. Han tar hand om passagerarna och säkerheten ombord. Roligast är att prata med resenärerna. Han har jobbat som matros i nio år och kan flera språk som han ofta får tillfälle att använda, då de flesta som åker är turister.
-Det är så vackert också. Ibland står jag bara och kollar. Tänk vilken arbetsmiljö, säger Tony.
Han vill tipsa folk om att ta en tur på kvällen om de vill få en fin vy av ”Stockholm by night”.
De djurgårdsfärjor som går till Djurgården heter Djurgården 8,9,10 och 11. De är byggda mellan 1977 och 1998 och tar 300 passagerare var.
Det finns även Djurgården 1-7 som är äldre båtar och trafikerar andra farleder.
På frågan om fördelar med att ta båten, pausar Allan Jonsson innan han svarar.
– Det är dyr trafik eftersom du måste ha både en chaufför och en matros och så drar ju en sån här båt ganska mycket soppa men på vissa sträckor kan det vara effektivt.
Av de som åker är det bara 10-15 % som pendlar till jobb på Skeppsholmen eller Djurgården, resten är turister.
-Nuförtiden är det inte bara turister på sommaren, utan det kommer turister till Stockholm mitt i vintern också.
Så brukade det inte vara, enligt Allan Jonsson, som kör sin sista vecka som kapten på båten.
-Efter det tar jag tre månaders semester och sedan blir jag pensionär.
Allan Jonsson kanske kommer ta det lite lugnare framöver, men trafiken på båtarna ökar stadigt. 3 miljoner passagerare åker med båtarna varje år.
För att läsa mer om vilka båtar du kan åka med med ditt SL-kort, besök SL:s sida för pendelbåttrafik:
SL.SE
Namn: Jakob
Ålder: 42 Bor: Stockholm Yrke: Logistik Vart ska du? Skansen med barnen. Har du åkt Djurgårdsfärjan förut? Ja. Kan du skillnad på styrbord och babord? |
Namn: Eva
Ålder: 57 Bor: Liljeholmen Yrke: Barnskötare Vart ska du? Skansen. Har du åkt Djurgårdsfärjan förut? Ja, fast för länge sedan. Kan du skillnad på styrbord och babord? Ja styrbord är väl fram? |
Namn: Elvira, Daniela och Lidia
Ålder: 12 Bor: Hässelby Yrke: Går i skolan. Vart ska ni? Gröna Lund. Har ni åkt Djurgårdsfärjan förut? Hela tiden. Kan ni skillnad på styrbord och babord? Ingen aning |
Djurgården 1 Ångmaskin. Byggdes 1887 och är numera privatägd.Djurgården 2 Ångmaskin. Systerfärja till Djurgården 1. Privatägd sen 1969. Sjönk 1998. Djurgården 3 Ångmaskin. Byggdes 1887. Ägs av Föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåtar som hyr ut båten för fester, bröllop och andra utflykter. Här finns ångmaskineriet kvar och pannan eldas med stenkol. SKARGARDSBATEN.SEDjurgården 4 Ångmaskin. Numera dieselmotor. Byggdes 1897. Djurgården 4 är fortfarande i bruk och används, även hon, som pendelbåt. Färjan går mellan Klara Mälarstrand och Söder Mälarstrand och kallas Linje 85, eller Riddarfjärdslinjen. Hon går en gång i halvtimmen, året runt och man kan använda sitt SL-kort! Djurgården 5 Ångmaskin. Numera diesel. Byggdes 1901. Låg sommaren 2017 på kajplats 464 vid Norr Mälarstrand och huserade restaurangen Flyt. Det finns ingen information om hon kommeratt dyka upp i sommar igen. Djurgården 6 Ångmaskin. Numera diesel. Byggdes 1894 heter numera Stockholms Ström 2 och går från Slussen till Fjäderholmarna. FJÄDERHOLMSLINJEN.SEDjurgården 7 trafikerar liksom Djurgården 4 Riddarfjärdslinjen. |
Text och bild: Lovisa Inserra
Arkivbilder på Djurgårdsfärjorna kommer från Stockholms Stadsmuseum
Kategori: Reportage