Nu läggs pendelfärjan i Riddarfjärden ned.

| 23 maj, 2018
Linje 85, Riddarfjärdsfärjan

Linje 85 läggs ned vid årsskiftet.

Sedan januari 2016 klyver Djurgården 4 vattenytan på Riddarfjärden då den transporterar pendlare och turister mellan Kungsholmstorg, Södermälarstrand, Riddarholmen, och Klara Mälarstrand. Vid årsskiftet läggs dock linjen, nummer 85,  ned på grund av för få resenärer, till många pendlares förtret.

Linje 85:s hållplats vid Kungsholmstorg, en kvart före avgång, en sommarvarm klämdag i mitten av maj. Den är tom, med undantag för en man som sitter och njuter av vädret och utsikten på båtlinjens flytbrygga. Snart börjar dock hållplatsen fyllas med folk, från ett pensionärspar till barnfamiljer, och både svenska och andra språk ljuder i värmen. Några minuter innan båten ska anlända vid Kungsholmens hållplats ser vi den komma ångandes emot oss, och luften fylls av en uppspelt förväntan på ett sätt som bara inträffar när en stor mängd barn är närvarande.

Väl ombord är stämningen så livlig som den brukar vara på regelrätta Djurgårdsfärjor om somrarna, och det pratas både franska och tyska ute vid relingen, där skummet forsar upp mot båten då den snabbt och effektivt tuffar mellan sevärdheter som Stadshuset och Riddarholmskyrkan. Av den bristande tillströmningen av resenärer syns intet. Det är fest och skoj, skepp ohoj.

Personalen vill inte uttala sig

En som möjligen är mindre munter är skepparen, som inte vill låta sig intervjuas om det faktum att linjen ska läggas ned.

– Du får vända dig till rederiet, det är de som ansvarar för det här. Vi anställda har vissa regler vi måste följa och jag vill inte uttala mig om det här.

Invändningen att det är hans syn på saken som är av intresse har föga effekt. Även den gladlynta kvinna som kontrollerar biljetterna hänvisar till rederiet. Jag bestämmer mig för att ändå åka med några vändor, för att insupa atmosfären och njuta av Stockholm från vattnet. Det visar sig bli fler vändor än planerat, eftersom rutten inte går i en cirkel, utan till samtliga fyra hållplatser och sedan baklänges ett varv för att efter sex stopp återvända till Kungsholmstorg. Då är illamåendet ett faktum, och avstigningen högst välkommen. För att höra vad de faktiska pendlarna anser om nedläggningen är det förmodligen bättre att återvända en vardag.

Olof Ålenius

Olof Ålenius som åker dagligen med linje 85 är väldigt besviken över beslutet att lägga ned.

Båtpendeln är livskvalité

Åter vid hållplatsen vid Kungsholmstorg en måndag morgon, än en gång tomt. Det är den fram till fem minuter före avgång, 8.45. Då kommer en man som ser ut som han är på väg till arbetet, klädd i långärmad skjorta denna varma dag, och en läderväska. Han heter Olof Ålenius, är 38 år, och arbetar på Doberman på Södermalm på andra sidan vattnet.

-Jag har åkt här varje dag de senaste två åren. Det är jättetråkigt att den ska läggas ned, den har varit väldigt praktisk för många. Dels för oss som bor här på Kungsholmen, eller på Söder, men jag känner också många som ansluter från tunnelbanan eller pendeltåget, eller kommer på med cykeln.

Olof Ålenius tycker också att Stockholms stad borde utnyttja sitt vatten mer, och att det är bra att avlasta Slussen som ju är en knutpunkt för flera tunnelbanelinjer. Han har också märkt att många turister verkar åka med linjen.

-Sedan är det ju en enorm livskvalité att bara gå 200 meter ner till kajen och inleda dagen med en båttur till arbetet.

Motstridiga bud

Huruvida linje 85 faktiskt ska läggas ned eller ej har det rått lite olika bud om, och på en fråga om detta till SL som ansvarar för linjen svarar Hedda Johansson på kundtjänst först att linjen kommer att behållas. Hon ändrar sig dock minuten efter, och meddelar att det var felaktig information, och att den faktiskt ska läggas ned. Detta bekräftas senare av Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på Trafikförvaltningen på Stockholms läns landsting som är ytterst ansvarig för linjen. Enligt honom har det varit för få resenärer, även om han inte kan precisera exakt hur många de förväntat sig. Han säger också att det inte finns någon möjlighet att linjen behålls, även om man skulle anpassa antalet avgångar till antalet resenärer.

Bristande marknadsföring

Inuti linje 85

Inte många pendlare åker denna måndag.

Väl på färjan konstateras snabbt att den är praktiskt taget tom, så när som på några enstaka resenärer. Plötsligt hörs en kvinna i solglasögon och sommarkläder diskutera nedläggningen av linjen med den manlige biljettkontrollanten. Han är desto mer pratsam än vad skepparen och kontrollanten vid den tidigare åkturen var. Kvinnan i solglasögon talar högt och engagerat. Hon är en stor anhängare av färjan, och säger att hon gärna vill veta vilka politiker som är emot nedläggningen, så ska hon rösta på dem.

-Det stora problemet är att det inte har gått ut någon information om linjen, folk har ju inte känt till den! Det är därför det är så lite folk som åker.

Ingemar Nilsson

Ingemar Nilsson tror att politikerna avsiktligt underlåtit att informera om linjen.

Här påpekar biljettkontrollanten att politikerna dessutom ständigt höjt ribban för vad de anser vara ett rimligt antal resenärer – och på så sätt har målet aldrig nåtts.

Möjliga baktankar hos politikerna

En annan pendlare, Ingemar Nilsson, 51 år, nämner också det faktum att ingen reklam har gjorts för linjen. Han nöjer sig dock inte med den förklaringen, utan säger också att han tror att den bristande marknadsföringen är avsiktlig.

-Så kan de sedan säga ”Titta, det var inte alls många som var intresserade av att åka”, och så kan de lägga ned det hela och säga att de har försökt.

Annan aktör kanske tar över

Biljettkontrollanten blandar sig in i samtalet, och berättar att det inte är omöjligt att någon annan aktör, så som Stockholms kommun, drar igång verksamheten sedan igen efter att SLL lagt ned linjen. Återstår att se om de i så fall kommer sprida budskapet om den snabbaste vägen över Riddarfjärden.

Väl på land igen känner jag mig mindre illamående än förra gången, trots att rutten var lika lång. Kanske tack vare den fridfulla stämningen på båten denna soliga morgon, och just det faktum att det var rätt få resenärer. Att inleda dagen med en båttur på Riddarfjärden är en guldkant på tillvaron som många pendlare på Djurgården 4 kommer sakna.

Hedvig Söderlund

Linje 85 kör sedan januari 2016 mellan Kungsholmstorg, Södermälarstrand, Riddarholmen och Klara Mälarstrand, och avgår var 30:e minut.

Linjen har varit en försöksverksamhet, som efter en utvärdering där antalet resenärer var en viktig faktor läggs ned den 31 december 2018.

Under 2017 hade linjen 135.559 resenärer, och under januari-april 2018 har den haft 41.408.

I dagsläget drivs linjen av SL, under ledning av Stockholms Läns Landsting, SLL.

Andra pendelbåtlinjer som drivs av SL är linje 80, mellan Frihamnen och Nybroplan via Nacka och Djurgården, linje 82, mellan Slussen och Djurgården via Skeppsholmen, och linje 89, mellan Ekerö och Stockholm.

 

 

Kategori: Nyheter, Reportage

Kommentering är stängt