Restaurangnäringen vinnare i kampen om kryssningsturisternas miljoner
I år väntas 650 000 kryssningsturister komma till Stockholm, fler än tidigare år. De spenderar ungefär en halv miljard i staden. Många går i land vid Stadsgårdskajen. Det blir trångt på caféer och restauranger i närheten, visar flera forskningsrapporter.
Kryssningsindustrin har exploderat under senare år och Stockholm är inget undantag – ett stadigt ökande antal kryssningsturister kommer varje år till Stockholm, som är en populär destination även ur internationellt perspektiv. Antalet fartyg har varit ungefär desamma under de senaste åren men fartygen blir större och större och tar fler passagerare.
Forskning från kryssningsturismen i nordöstra USA visar att turisterna (i Maine) spenderar i genomsnitt fyra timmar i land och lägger drygt 100 dollar (cirka 900 kronor) på mat och dryck, souvenirer och shopping. I stort sett alla besöker en lokal bar eller restaurang, och det är där de lägger tre fjärdedelar av pengarna.
Men det finns även forskning som indikerar att de spenderar mindre pengar än andra turister.
Professor Svein Larsen har undersökt kryssningsturismen i Bergen, en stad med liknande antal besökande kryssningsfartyg som Stockholm. Han menar att 20-40 procent av turisterna inte går i land och att hälften av de som går i land inte spenderar mer än 250 kr. Turisterna spenderar mest ombord på all-inclusive båtarna som de kommer med.
– Det är inget vi har märkt av, snarare tvärt om. I fjol spenderade kryssningsturisterna uppskattningsvis en halv miljard i land, säger Stefan Scheja på Stockholms Hamnar.
Forskargruppen i Bergen menar att lokala myndigheter bör omvärdera kryssningsturismen eftersom den inte är hållbar och inte får långsiktiga effekter för den lokala näringen, utöver intäkter till hamnmyndigheterna, menar Svein Larsen, universitetet i Bergen.
Stefan Scheja, Stockholms Hamnar:
– Vi arbetar för att få turisterna att spendera längre tid i Stockholm. Tid i land är avgörande för hur mycket pengar de lägger. Ungefär en fjärdedel av trafiken är så kallade ”turnarounds” då fartygen byter passagerare i Stockholm. De turisterna genererar mest intäkter till regionen.
Även forskning visar att just de turisterna som avslutar eller börjar sin resa i staden spenderar mer pengar där, och på annat än kaffe. Under hösten kommer resultaten från en ny undersökning av Visit Stockholm som mäter hur mycket pengar som årets kryssningsturister har spenderat i land och på vad. I appen CruiseSthlm kan du se vilka fartyg som kommer till stadsgårdskajen under sommaren. Kajplats 160 och 167 är de platserna som ligger närmast staden.
2018* | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | |
Kryssningsfartyg | 276 | 263 | 230 | 247 | 264 |
– varav turnaround | 69 | 73 | 57 | 53 | 42 |
Passagerare | 650 000 | 600 000 | 490 000 | 530 000 | 467 000 |
Kategori: Nyheter