1958 tändes för första gången den numera klassiska T-symbolen vid ingången till Stockholms tunnelbanestationer. Den används än idag men förlagan skapades av den unge konstnären och formgivaren Kalle Lodén redan 1933. I början på 2000-talet fanns det planer på att byta ut den men SL ändrade sig i sista stund.
I 85 år har stockholmarna navigerat efter den tydliga T-symbolen i jakt på närmaste tunnelbanestation. Den första versionen skapades av formgivaren Kalle Lodén (1905-41) som fått i uppdrag att ta fram en grafisk profil för den nybyggda tunnelbanans linjesträckning och skyltar.
T-symbolen blir citrongul
Beställningen kom från Holger Blom, då ansvarig arkitekt för tunnelbanebygget vid Ringvägen och Medborgarplatsen. Blom ville ha en skylt med tydliga färgskillnader: ”Det versala T:et i klar citrongul färg samt ”tunnelbanan” i vit text på svart botten”. Lodén ritade då in ett ”T” i en cirkel och placerade ”tunnel” till vänster och ”bana” till höger på vingar på varsin sida. På natten belystes skylten.
Den moderna versionen tar form
1952 placerades T-symbolen på en plåtskylt med tre sidor för att den lättare skulle kunna ses från alla håll. Men det var först några år senare – 1958 – som den lanserades i sin nuvarande skepnad, i form av en lykta med konkava sidor i vit genomskinlig plast och det blå T:et på varje sida.
Förnyelse eller bevarande
I början på 2000-talet utarbetades ett nytt förslag för SL:s grafiska profil. Idén för den nya formen kom från formgivaren Igor Kazakov och baserades på två balkar som liknade ett tunnelbanespår och var tänkt att pryda alla skyltar, symboler och logotyper. Men SL:s styrelse ogillade förslaget och det slängdes slutligen i papperskorgen 2004 efter år av arbete och förberedelser.
Design-ikon
T-symbolen är Stockholms mest spridda ljusskylt och nominerades 2013 till årets Lysande skylt i Stockholm Stadsmuseums tävling. Juryns motivering löd: ”I andra metropoler syns U och M men Stockholm visar världsklass med ett stilrent T i blått”.
Åsa Nordien