Under 1970-talet i Sverige avslöjade Dagens Nyheter en bordellhärva där toppolitiker sexuellt utnyttjade minderåriga flickor. Den kom att kallas för Geijer-skandalen efter Sveriges dåvarande justitieminister Lennart Geijer som var en flitig kund hos bordellmamman Doris Hopp. Doris orkestrerade sin bordellverksamhet från början till slut. Hon raggade upp unga, utsatta flickor och vaggade in dem i en falsk trygghet för att sedan sälja dem. Skandalen har porträtterats i både böcker och film, senast i filmen Call Girl (2012).
En ung kvinna i 20-årsåldern stirrar in i kameran, i bara underkläder med öppen mun droppar mjölk längs hennes haka och ner på brösten. Bilden är tagen till en reklamkampanj för Bianca Ingrossos sminkmärke. Tre gånger under hösten 2019 fällde Reklamombudsmannen Bianca Ingrossos reklamkampanjer för sexism. I beslutet skrev RO att reklamen framställer kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet, samt att kvinnorna på bilderna i kampanjen saknar koppling till de sminkprodukter som faktiskt marknadsförs. En annan bild visade en kvinna slickandes på en godisklubba i sina underkläder. Bianca har vägrat att ändra på reklambilderna trots fällningarna. I hennes kommentarer till nyhetssidorna slår hon tillbaka.
”Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig ska bedömas av någon annan än oss själva. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna. Det kan inte vara sexistiskt om det är en kvinna bakom kampanjerna.”
Gör en googlesökning på kvinnor med klubba i mun. Att använda vardaglig rekvisita tillsammans med kvinnor, för att anspela på sex, är inget nytt fenomen. Gå in på pornhub.com, världens största porrsida som har 92 miljoner besökare per dag, den kombinerade populationen av Spanien, Skandinavien och Australien. Se på bilderna på tjejerna därinne. Klubborna och mjölken är utbytta, det är en annan tjej men det är samma blick, samma posering. Reklamen, porren, våra instagramflöden – vi möts dagligen av kvinnan som ett sexobjekt oavsett sammanhang och gränsen mellan porr och reklambilder är utsuddade. Bianca Ingrosso är lika gammal som mig, 25 år och hon har vuxit upp med samma bilder som mig. Jag kan förstå henne ur ett marknadsperspektiv, samhället har matat oss med liknande bilder på kvinnor under hela vår uppväxt. Hon tänker att hennes smink säljer bättre med dessa bilder. Det är dags att se dessa bilder ur ett nytt perspektiv, de är sexistiska. Min generation ska inte fortsätta driva denna ensidiga bild av kvinnan längre.
Biancas argument för att inte be om ursäkt och redigera om sina bilder är att en kvinna (hon) står bakom reklamkampanjen och därmed kan den inte vara sexistisk. Argumentet faller på sin egen orimlighet. Kvinnors sexism mot kvinnor förekommer precis som mäns sexism förekommer mot kvinnor. Geijer-skandalen är bara ett exempel där kvinnor utsätter kvinnor för sexism, i sin grövsta form. Förra årets Epstein-skandal som pågått i över två decennium med hans dåvarande flickvän Ghislaine Maxwell som dockmästare i hans sexring, är ytterligare ett exempel på kvinnor som objektifierar kvinnor. Hon raggade upp unga tjejer åt Epstein för att utnyttjas sexuellt på hans privata ö med amerikanska före detta presidenter, kungligheter och näringslivstoppar.
Kvinnor kan vara sexistiska, de är sexistiska utan att de vet om det. Jag tror det beror på okunskap, en omedvetenhet, ett arv från förr som vi bär med oss. Samhället har normaliserat kvinnan som ett sexuellt objekt och det är svårt att slita sig ifrån det på en gång. Utan att ifrågasätta kommer det inte gå att ändra på våra föreställningar. Det är modigt av reklamombudsmannen att våga fälla Biancas reklam, trots att hon är kvinna.
Doris Hopp dömdes till två års fängelse. Ghislaine Maxwell är fortfarande på flykt, rykten går om att hon har skydd från den israeliska underrättelsetjänsten Mossad. Bianca Ingrossos reklamkampanj är kvar. Förhoppningsvis är Biancas smink åtminstone vattenfast, mjölkfast och spermaresistent, annars har även konsumentombudsmannen något att ta tag i.
Text: Louise Arvidsson