Teknik som skapar värde

Digitaliseringens framväxt är ett faktum och kräver att allt fler företag tar sig an ny teknik för att öka attraktion, effektivitet, produktivitet och framför allt – skapa värde.

Fredrik Sandquist, Innovationschef på Coor. Foto: Emelie Grahm

Fredrik Sandquist, Innovationschef på Facility Management-bolaget Coor, arbetar dagligen med frågor som rör appar, robotar, QR-koder och sensorer. Enligt honom kommer de närmsta fem åren präglas av ett större fokus på slutanvändaren.

– Vårt fokus kommer förflyttas från ”business to business-relationen” till ”business to business to consumer”. Vi kommer tillsammans med våra kunder ha ett större incitament för att människorna längst ut i ledet mår bra och presterar bättre.

Spaghetti bolognese via kontorets app

– Den här veckan har jag varit ensam med mina tre barn. Jag har hämtat, lämnat och fixat mat. Det är ingen lek. Hade jag kunnat beställa tre stycken Spaghetti bolognese via kontorets app och sluppit åka en timme tidigare från kontoret, så hade det underlättat enormt för mig och ungarna hade blivit supernöjda.

Fredrik Sandquist brinner för slutanvändarens perspektiv och menar att en så enkel lösning som middagsbeställning via arbetsplatsens app kan bidra till ökad närvaro och produktivitet på dagens sista möten, då tankarna annars tenderar att vandra iväg för att få ihop vardagspusslet.

Teknik ska göra livet enklare

– Det finns ett tydligt syfte med alla våra digitala lösningar. Vi har identifierat ett problem och löst det, med hjälp av teknik. Det är viktigt att ha fokus på värdet och inte jaga tekniken i sig. Syftet måste alltid vara att tekniken ska underlätta och göra livet enklare för slutanvändaren, menar Fredrik Sandquist.

Frågan är dock, blir det enklare och bättre för alla? Hur ska vi lära oss att hantera alla nya digitala lösningar och inte uppleva dem som ytterligare ett stressmoment i vardagen?

– Tekniken måste vara självinstruerande. Det ska inte krävas utbildning för att lära sig en app, det har ingen tid med. Dessutom kostar det pengar. I de fall där utbildningar verkligen är nödvändiga kommer vi gå mer åt gamification-hållet. Man ska känna ”Wow, vilket roligt spel!” när man genomför utbildningen i datorn eller på mobilen, säger Fredrik Sandquist.

Med en robot som kollega

På Coors huvudkontor finns både en virtuell och en mänsklig receptionist. Även lokalvårdarna har sällskap av en städrobot, vilket för tankarna in på vilka tjänster som lever farligt i och med teknikens utveckling. Kommer vi människor ersättas av robotar så småningom? Inte helt och hållet, menar Fredrik Sandquist.

Foto: unsplash.com

– Det mänskliga mötet kommer bli ännu viktigare i framtiden och vi kommer aldrig kunna ersätta den typen av jobb som kräver att en känsla skapas. En monoton robot kan inte mäta sig med en människa när det kommer till förmedling av känslor eller kreativa förmåga. Split vision är dessutom väldigt viktigt för att leverera bra service och det kommer vara otroligt svårt att ersätta.

– Vi genomgår en digital evolution. Det är inte frågan om någon revolution, avslutar han.

EMELIE GRAHM