Vinyl lockar trendmedvetna unga
Trots att strömmade tjänster dominerar musikmarknaden har vinylförsäljningen sedan flera år skjutit i höjden. En anledning är att unga har upptäckt lp-skivan.
– Med vinyl får man känslan att äga musiken på riktigt, säger 27-årige Sebastian Alm på Stockholms Record store day.
Försäljningen av nypressade vinylskivor ökade 2015 i Sverige med över 54 procent och uppnådde därmed en ny toppnotering. Det visar färsk statistik från musikbolagens internationella medlemsorganisation ifpi (International Federation of the Phonographic Industry). Enligt musikbranschen är en förklaring till uppgången att unga under 30 år har börjat intressera sig för lp-skivan. Det ökade intresset för vinyl är dock inte specifikt för Sverige. Siffror från bpi (British Phonographic Industry) visar att Storbritanniens försäljning av nypressad vinyl gick upp med hela 64 procent under fjolåret.
– Ifpi:s statistik visar bara försäljningen av nypressade lp-skivor men även vinylmässor där begagnade skivor säljs har ökat i popularitet. Men det finns inga uppgifter om marknaden med begagnad vinyl, säger Henric Lindström, programansvarig för utbildningen Music & Event Management på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Bråda tider för vinylpresserier
För bara några år sedan var vinylförsäljningen nischad på smala genrer, men nu satsar även storsäljande internationella artister på det analoga formatet. De få vinylpresserier som producerar idag kan glädja sig åt bråda tider.
– Utvecklingen mot ett ökat intresse för vinyl har nu pågått ett par år i rad och musikindustrin släpper musik i både digitalt och analogt format i en helt annan omfattning än tidigare. Samtidigt får man inte glömma att strömmade musiktjänster dominerar marknaden i Sverige och att den nypressade vinylen har en marknadsandel på bara tre procent, säger Henric Lindström.
Men bortsett från totala marknadsandelar bekräftas vinylskivans trendiga comeback på senaste Record store day, ett evenemang som blivit alltmer populärt. Det internationella vinyl-eventet firades i år den 16 april med försäljningar av begagnade och nypressade skivor, specialutgåvor, signeringar och live-spelningar. Idén föddes 2007 i USA för att stödja oberoende skivbutiker som ansågs vara ekonomiskt hotade som följd av de digitala musiktjänsternas framfart på marknaden.
När skivaffären Pet sounds på Södermalm öppnar sina dörrar på lördagmorgon den 16 april blir anstormingen snabbt ett faktum. Längs med försäljningsborden som är uppställda framför skivaffärens glasfront ringlar sig efter bara några minuter vinylfrälsta och bläddrar koncentrerat i lp-backarna. Affären fylls på kort tid på med köpare. Det är till en början mestadels medelålders män som trängs i lokalen för att med konnässörens blick leta efter indie-, pop- eller rockskivor.
Skivsignering
Efter någon timme har skivsigneringen på Pet sounds kommit igång. Artisten Veronica Maggio, banden Fatboy och the Nomads har enligt schemat som sitter fasttejpat på affärens skyltfönster varsin timme för att träffa fansen och signera plattor. De förut annonserade spelningarna är förlagda till kvällstid på Debaser. Medan allt fler killar och tjejer droppar in i affären och betar av skivbackarna diskuterar två unga män sina mål med dagens vinylfest.
– Hur mycket jag ska köpa? Vet inte, så mycket plånboken tillåter, hörs svagt medan affärens dj låter sina plattor snurra i analoga varv.
De två männen traskar vidare mot raderna med begagnad vinyl.
Sebastian Alm är också en av de yngre vinyl-entusiasterna. Hittills har han inte hittat den rätta plattan.
– Det är kul att köpa vinyl och äga musiken på riktigt. Jag gillar de fina omslagen och känslan att hålla dem i handen. Men jag är medveten om att det också handlar om någon form av elitism. Man vill visa vem man är och att man bryr sig om musiken, menar Sebastian Alm och lägger till att han helst skulle vilja äga en Beatles-raritet någon gång framöver.

Vinylfantasterna bläddrar koncentrerat i vinylbackarna utanför Pet Sounds.

Jazzbandet Örjan Hultén Orion spelar på skivaffären Plugged i Gamla Stan.
– Den kan man sälja sedan dyrt, skämtar han skrattande.
Håkan Carlsson har arbetat ett antal år på Pet sounds. Medan han tar betalt från kunderna berättar han att skivaffären deltagit i Record store day i många år och att evenemanget vuxit sig allt större.
– Jag tror att fascinationen för lp-skivan ligger i den analoga ljudkvaliteten som är varmare än den digitala. Det är en helt annan känsla som uppstår när man släpper ner nålen på vinylen, säger Håkan Carlsson.
Kollegan Juhani Ekstrand berättar att han började sin skivsamling med maxisingeln Controversy som nyligen avlidne Prince släppte 1981. Sedan dess har han varit en av vinylens trogna anhängare och är i gott sällskap på vinylfesten.
Skivaffär och enkel jazzklubb
På skivaffären Plugged i Gamla stan är trängseln mindre. Här säljs mest rock, blues och jazz. Det finns både unga och gamla, kvinnor och män som strömmar in i affären för att lyssna på dagens spelningar eller köpa en skiva. Det är jazzbandet Örjan Hultén Orion som är först ut och publiken skyndar sig för att hitta en bra plats i affärens källarlokal.
Affärens ägare Teijo Agelii menar att Record store day är ett bra tillfälle för att ge band möjlighet till kortare spelningar – ett upplägg som matchar Plugged:s koncept som skivaffär och enkel jazzklubb. Han bekräftar att det är framför allt unga som under de senaste åren dragits till vinylen.
– De yngre verkar i allmänhet vara trötta på cd-skivor, äldre däremot satsar fortfarande på det digitala formatet, säger Teijo Agelii.
Adam Forkelid, jazzbandets pianist, har fått samma intryck men menar att ungdomarna ofta inte är medvetna om att det analoga lyssnandet kräver närvaro och interaktion.
– Lyssnar du på vinyl så betyder det att du är bunden till en plats. Jag tror att unga kan uppleva det som en begränsning, därför att de är vana vid att jämt kunna ha med sig musiken, säger Adam Forkelid.
Carl-Johan Viktor drev fram till i höstas Nordens enda vinylpresseri, Vic-Tone Records. Han har genom sitt företag haft mycket kontakt med unga vinyl-entusiaster.
– Det har sedan länge funnits en retrotrend i musiken och de flesta av mina unga kunder gillade 50- och 60-tals band. Det var där de hämtade sin inspiration och den var förstås kopplad till det analoga formatet, berättar Carl-Johan Viktor.
– Men inte alla unga förstår vad det innebär att producera en lp-skiva. Ett band skickade bara in en skivetikett som skulle sitta i mitten på lp:n. De hade missat att det behövs två etiketter för lp-skivan har en A- och B-sida, minns Carl-Johan Viktor och skrattar lätt.
Vinylpressare hinner inte med
Han berättar att det ökade intresset för vinyl tog rejäl fart för ungefär fyra år sedan. Carl-Johan Viktor tror att en fortsatt stigande efterfråga kan bli ett problem för vinylpressare att komma upp i de kapaciteter som marknaden vill ha.
– Tekniken och maskinerna är föråldrade, produktionssättet är gammalt och ny teknisk utrustning saknas. Det kan bli en naturlig inbromsning av vinylkurvan. Redan nu är väntetiden för att pressa en lp-skiva sex till åtta månader, jämfört med tre till fyra veckor för bara några år sedan, säger Carl-Johan Viktor.
Europas få stora vinylpresserier ligger i Tyskland, Tjeckien, Frankrike och Holland. En av dem är optimal media i den nordtyska staden Waren där tillverkningen startades 1995 av musikjournalisten Michael Haentjes. Produktionen omfattade till en början framför allt 90-talets klubborienterade dansmusik och var anpassad till en smal kundkrets. Men sedan dess har sortimentet breddats och bolaget expanderat. Nuförtiden finns även en säljkontakt i Stockholm.
– Våra maskiner körs med maxkapacitet sedan flera år tillbaka och det innebär att vi ibland måste tacka nej till nya uppdrag. Här i Norden finns det ingen kommersiell vinyltillverkning av större format kvar, säger Carl-Marcus Gidloef, optimal medias säljansvarig i Norden.
– Däremot undersöker det Stockholmsbaserade företaget Pheenix Alpha just nu förutsättningar för att producera nya maskiner för vinylpressning som efterfrågas av internationella kunder, berättar Carl-Marcus Gidloef.
Text och foto: Astrid Källström

7 av 10 ungdomar streamar musik varje vecka. Det visar en undersökning på uppdrag av musiktjänsten WiMP. Samtidigt blir intresset för vinylskivor allt större och det är bland unga under 30 som intresset ökar mest. Den stora förloraren är cd:n. Diagrammet visar förändringen från år 2014.
Kategori: Kultur och nöje