Vandring som medicin

Kan man få vandring ordinerat på recept? Studier visar att regelbunden motion minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och ger positiva effekter bland annat för immunsystem, muskulatur, blodfett- och sockerreglering. Men inte bara det, livskvalitén ökar och risk för att dö i förtid minskar. Som ett led i detta ordinerar läkare motion och fysisk aktivitet till patienter med såväl psykisk som fysisk ohälsa.

Människan och naturen träffade Kristina Horn, 75 år, som har fått promenader ordinerat från sin läkare. Kristina berättar om vad vandring ger henne både ensam och i sällskap. Och hur Kristina dessutom har tagit sin vandringslust vidare till engagemang i Kullaledens vänner.

– Jag promenerar dagligen med min hund Pompe som är 3 år. Och har egentligen promenerat i skog och mark hela mitt liv. Även att simma ligger mig varmt om hjärtat sedan barnsben då jag fick följa med far till Ribbersborgs kallbadhus i Malmö. Jag var liten och tanig och satt på fars pakethållare och klamrade mig fast runt hans midja bäst jag kunde. Det var ett litet äventyr i vardagen, sommar som vinter.

Uppfriskande kallbad och början på något nytt

Kristina berättar vidare att simning under årets runt har följt henne på livets stig. Under vinterhalvåret bastar Kristina innan och efter ett dopp i havet. Och menar att detta får henne att känna sig klar i huvudet. Kort efter sin pension, för 7 år sedan, beslutade sig Kristina och hennes dåvarande man för att skilja sig. Hon valde då att flytta närmre äldsta dottern med familj och var plötsligt ny i ett litet samhälle på knappa 26 000 invånare.
Jag var ny och hade inga givna sammanhang utöver familjen och blev introducerad till Kullaledens vänner av min dotter Linnéa som berättade att de sökte personer till sin styrelse.

En vandringsled med vackra vyer över Öresund och Danmark


Kristina hörde av sig till Kullaledens vänner och kort därefter var hon utsedd till sekreterare och deltog i sin första vandring arrangerad i föreningens regi. Föreningen Kullaledens vänner bildades 2014 kort efter att leden var färdiggjord. Föreningen ger leden en röst för att fortsatt värna, vårda och utveckla aktiviteter med vandringsleden som bas. Kullaleden är 70 km lång och erbjuder varierad vandring med i ett vackert landskap. Leden är en del av Skåneleden och sträcker sig runt Kullahalvön från Helsingborg, via Höganäs, Kullaberg, Arild till Utvälinge. Endel menar att naturen inte är lik övriga Sverige utan mer kan jämföras med Kroatiens landskap. Föreningen arrangerar vandringar för dig som i sällskap vill veta mer om kultur och natur kring leden. Här finns Helsingborgs medeltida stadskärna, landborgens vackra vyer över Öresund och Danmark, de välkända slotten Sofiero, Kulla Gunnarstorp och Krapperup, stränder och pittoreska kustsamhällen, Kullabergs dramatiska klippformationer och Skäldervikens fågelrika sandstränder.

Med känslan i centrum

Vad känner du inför, under och efter en promenad med Kullaledens vänner?
När man promenerar frigörs endorfiner i hjärnan som skapar en känsla av glädje och berikar kroppens lyckohormoner. Vi frågade. Kristina vad hon känner inför, under och efter sina promenader.


Naturen går i en helt annan takt än vad vi har skapat för oss själva i vår vardag. Den saktar ner oss, låter oss vara närvarande och uppmärksammar på omgivningen och får oss att släppa det vi inte behöver. Inför min första vandring med Kullaledens vänner kände jag mig nervös och orolig att jag inte skulle ha något att prata med övriga deltagare om. Ganska snart efter min ankomst märkte jag att så inte var fallet. Jag mötte många nyfikna personer, i varierade åldrar, som kom dit själva eller med en vän. Jag fick tidigt en känsla av samhörighet och kände mig som en del av föreningen. Efter vår promenad var jag trött men uppfylld av kärlek i mitt bröst som strålade ut över armar och ner i min mage. Jag hade mött flera nya vänner, rört på mig och få se vacker natur som jag inte skulle hitta till i vanliga fall.

Promenader för minskad stress och ökat välbefinnande

Och det finns studier som styrker det Kristina beskriver. I England har man undersökt om gruppromenader i landsbygd kan ge bättre mental och emotionell effekt än promenad i stadsmiljöer. Innan promenadens början mätte man deltagarnas nivå av stress, depression, emotionellt och mentalt välbefinnande. I jämförelse med stadsmiljön gav gruppromenaderna i landsbygd eller i grönområden ett större välbefinnande och större minskning av stress och negativa känslor. Resultaten visade även att små förändringar som att promenera 15 minuter extra hade positiv inverkan på känslor och stress.

En studie i USA visar att det också är skillnad på att promenera i stadsmiljö och i naturmiljö. Studien hade en utomhusfas som bestod av promenader samt en inomhusfas som bestod av olika typer av utsikt från fönster. Naturmiljön gav både fysisk och mental återhämtning. Den positiva effekten ökade när deltagarna promenerade i naturreservatet men minskade när deltagarna promenerade i stadsmiljön. Även känslor av ilska och aggressivitet minskade i naturmiljön men ökade i stadsmiljön. Känslor av rädsla mättes men där gick det inte att se någon tydlig skillnad mellan de olika miljöerna. Studier har också visast att personer med depression kan öka sitt korttidsminnes förmåga med nära 5 gånger mer efter en naturpromenad än en stadspromenad.

Funderar du på var nästa naturpromenad ska bli? Kanske på Gotland, ön som är. korallrev.