Naturens egna ljud motverkar stress

Att vara ute i naturen är inte bara visuellt välgörande. Forskning från Stockholms universitet visar att naturens egna ljud – ja, fåglarnas sång, vindens sus och bladens prassel – motverkar stress och oro på samma sätt som det visuella intrycket av att vara ute i naturen. Du får alltså en starkare upplevelse och uppnår en större effekt om du lämnar hörlurarna hemma och låter även öronen insupa det goda som naturen ger.

Bild på skogskant med trädgrenar över gångväg för att visualisera hur vistelse och full närvaro i naturen kan motverka stress
Naturens egna ljud har en avslappnande effekt på människan.

Lämna lurarna hemma när du är ute i naturen

Tar du ofta promenader med lurarna i öronen? Kanske passar du på att lyssna på någon podd eller att ringa ett samtal medan du är ute och går. Det anses många gånger vara effektivt och ibland avslappnande att lyssna på något eller att prata med någon medan man tar en promenad i skogen. Samtidigt går då en viktig välgörande effekt förlorad. Även korta stunder med full närvaro i naturen kan sänka vår stressnivå och oro. 

För de flesta är det inte så svårt att ta sig ut i skogen eller en närliggande park. Kanske är istället den stora utmaningen att fullt ut ta till sig det som naturen kan ge. Ja, alltså vem har liksom tid att gå runt, eller ännu värre – bara stå rakt upp och ner och lyssna på tystnaden!

Lär dig lyssna på naturens egna ljud för att motverka stress

För att kunna höra naturens egna ljud behöver vi sänka vår stress till en viss nivå av inre lugn. Men det är också så att lugna naturmiljöer underlättar för oss att varva ner och finna inre lugn och ro. Det ena ger helt enkelt det andra.

Med anledning av Stockholms stads satsningar på att guida stockholmare till lugna och rofyllda naturområden, parker och rekreationsytor i projektet Guide till tystnaden så presenterar mitti.se Nacka Värmdö några enkla övningar för hur du kan göra för att lyssna på naturens egna ljud. 

Följ de fem stegen för att lyssna på tystnad

1. Besök en av platserna, stäng av mobilen och försök tänka bort jobb och alla måsten.

2. Lyssna till vilka ljud som finns omkring dig.

3. Lyssna sedan till vilka ljud som du hör närmast.

4. Lyssna därefter på ljudhorisonten, vilka ljud det är som hörs långt bort i fjärran.

5. Fokusera på naturens ljud, bortom stad och trafik.

Källor och mer läsning:

https://www.mitti.se/nyheter/schhh-har-ar-stockholms-tystaste-platser/repuiq!5mPsZzw79YHWoTUREjSE6g/

https://4health.se/studie-anvand-naturens-ljud-mot-stress-och-oro