Jobba hemma

– för dig som arbetar hemifrån

Jobba hemma
Arbetsdagen

Bli mer effektiv – Sätt timern på 33 minuter

Att fokusera på arbetet, utan att distraheras av allt runtomkring. Det kan vara lättare sagt än gjort på hemmakontoret. Ett knep jag använder mig av själv är 33-minutersregeln.

Har du liksom jag svårt att låta bli att kolla mejlen fast du borde jobba? Reser du dig från skrivbordet och tar en tur till kaffebryggaren när arbetsuppgiften börjar ta emot? Även för oss utan Facebook erbjuder dator och mobil ett smörgåsbord av förströelse. Har man dessutom arbetsplatsen hemma, ja då är valmöjligheterna för den lättdistraherade närmast oändliga.

Ofta googlar jag på måfå en stund för att slippa ägna mig åt det jag borde. En gång ramlade jag över ett klipp på Youtube, där två personer lovordade hur deras kreativitet och effektivitet fick en boost av att jobba i 33-minuterspass.

Ehh … så banalt, tänkte jag, när jag insåg att det enda metoden gick ut på var att jobba 33 minuter åt gången. Var det allt? Kan det verkligen funka? Varför just 33 minuter?

Spåren leder till 1950-talets New York

Idén kommer från Eugene Schwarz, en amerikansk copywriter och reklamman i New York under 1950- och 60-talet – samtida med Don Draper i serien Mad Men. Han bar alltid med sig en äggklocka, som han gång på gång ställde in på 33 minuter. Under den tiden satt han vid skrivbordet, och fick inte lämna arbetsstolen. Att stirra ut genom fönstret eller göra ingenting var också ok, så länga han inte ägnade sig åt något annat. När äggklockan ringde reste han sig och tog en kort paus. Sen gjorde han samma sak igen. Och igen. Själv påstod Eugene Schwarz att rutinen var så effektiv att han bara behövde jobba tre timmar om dagen.

Prova 33 minuter du med!

Huruvida det sista stämmer vet jag inte, men hans idé har jag tagit till mig. Då och då sätter jag på timern – exempelvis för att producera den här texten. För mig funkar det. Om det beror på att 33 minuter är en optimal tidsrymd för att behålla fokus, eller om prestationen skärps för att man lurar sig med återkommande deadlines, eller om det funkar för att man undviker att göra mer än en sak i taget, det vet jag inte.

33 minuter. Lite konstigt ändå.

Vad skulle hända om du provade?

GÖR SOM EUGENE SCHWARTZ ­– JOBBA I 33-MINUTERSPASS

1. Välj en uppgift som kräver fokus och koncentration.
2. Stäng av allt som inte har med uppgiften att göra, Facebook, mejl etc och sätt mobilen på ljudlöst. Om du jobbar framför datorn, använd bara de program och de fönster du behöver för att klara uppgiften.
3. Ställ in en timer på 33 minuter och sätt igång.
4. Fokusera på uppgiften. Lämna inte skrivbordet, och gör inget annat.
5. När timern piper, ta 5–10 minuters paus.
6. Sätt timern igen på 33 minuter. Upprepa tills uppgiften är klar.