Lys upp ditt arbetsrum! Ljusforskarens 4 tips

Vilken belysning du har i hemmakontoret kan påverka hur du mår – och hur bra du jobbar. 

Två hemmakontor – ett papperslöst  showroom och en belamrad författarhåla. Olika belysning.
Släpp in dagsljuset i hemmakontoret! (Inspirationsbild från Ikea, till vänster.) Om du inte är en gnistrande vampyrförfattare som Nancy A Collins (tidigt 90-tal). Foto: Pressbild Ikea, Wikimedia Commons

Är du trött på att jobba hemma? Kanske rent av nedstämd? Det kan bero på dålig ljussättning. 

Här är fyra praktiska råd hur du enkelt kan förbättra ljussättningen hemma och undvika de värsta ljusfällorna. Råden kommer från Rikard Küller, professor i miljöpsykologi.

1. Ta vara på dagsljuset

Dagsljuset styr vår dygnsrytm, vår biologiska klocka. Men mer än så – den biologiska klockan påverkar hur vi presterar vid olika tider på dygnet, liksom vår kroppstemperatur och ämnesomsättning. Så om du sover dåligt, är frusen och småäter för att hålla dig pigg under arbetstid är det dags att ställa om din inre klocka. Ta en lunchpromenad varje dag. 

Dagsljuset är det ljus som påverkar oss mest, men ett generöst artificiellt ljus hjälper också.

2. Allmänbelysningen viktigare än du tror

Likt dagsljuset är det bästa artificiella ljuset det som kommer uppifrån med god spridning. Extra bra är takhängda lampor med ljuset riktat uppåt. Då återkastas skenet från taket, vilket ger ett jämnt och behagligt ljus i hela rummet och bländar inte.

Ett dåligt upplyst rum gör dig mer utsatt för synstress. Ljusblänk har en fenomenal förmåga att fånga uppmärksamheten. Det sker automatiskt. Ströljus i ögonvrån, bildskärmar och plötsliga reflexer tröttar ögat som inte kan värja sig. Men i ett fint allmänljus jämnas kontrasterna ut.

3. Se upp med flimrande led-lampor

Ljusflimmer är oftast osynligt. Ändå blir vi både trötta och stressade av det, somliga mer än andra. Du kan testa om din belysning flimrar med hjälp av mobilkameran. Filma med nära fokus på ljuskällan. Om det blir ränder på bildskärmen har du bildbevis på flimret. 

Välj led-lampor med så kallad amplitudmodellering, AM, för att få ett stadigt ljus. 

När Rikard Küller utförde sina tester gällde det visserligen lysrör, men rådet är detsamma – du får mer gjort utan flimmer.

4. Undvik starka färger och kontraster

Färgstarka rum kan stressa, eller med forskarens ord: ”Slutligen bör alltför starka färger, mönster och kontraster undvikas, eftersom sådant lätt kan ge upphov till överaktivering av det visuella nervsystemet.” Less is more – på arbetstid.