Våga starta eget – expertens bästa tips

| 28 maj, 2018

Aron Podavka, VD på Drivhuset Stockholm.

Alla affärsidéer är bra till dess att motsatsen är bevisad. Det hävdar Aron Podavka, VD på Drivhuset Stockholm.

Allt fler drömmer om att ha makten över sin egen tid och att skapa något eget. För många stannar potentiella affärsidéer vid just en dröm. Aron Podavka menar att många förkastar sina drömmar om att starta eget alldeles för tidigt. Det vill Drivhuset Stockholm ändra på.
– Du behöver varken ha den perfekta idén eller den perfekta timingen för att starta ditt eget företag eller utveckla din egen produkt. Det handlar snarare om att skapa dina egna förutsättningar, säger han.

Drivhuset Stockholm är en ideell organisation som hjälper nya entreprenörer att starta och driva företag. Verksamheten riktar sig främst till studenter och erbjuder sina klienter rådgivning, utbildning och en nätverksplattform. Under sommaren har de även möjlighet att ta emot klienter som inte studerar. De vill uppmuntra unga entreprenörer till att våga starta eget.

Våga testa din idé

En vanligt förekommande oro är att ens affärsidé inte är tillräckligt unik för att fungera på en marknad. Aron Podavka framhåller att alla människor har tre unika ingredienser de för in i ett företag; du som person, dina kunskaper och ditt nätverk. Även om din idé inte är unik så kommer dina unika ingredienser påverka hur resultatet blir.
– Tänk aldrig i banorna att din idé inte är så mycket till världen. Ingen kommer att kunna utfärda din idé precis som du. Fråga dig själv istället hur mycket du är villig att förlora för att se om din idé flyger eller inte. Du kan till exempel bestämma dig för att lägga 5 000 kronor och fyra veckor på att testa din idé. Om det inte lyckas har du i vart fall gett din idé en ärlig chans, säger han.

Prata med dina potentiella kunder tidigt

Ett av de vanligaste misstagen vid uppstarten av ett nytt företag är att kunden blandas in för sent i processen. Aron Podavka råder därför sina klienter att tidigt ta in ett kundperspektiv för att testa och bekräfta sina idéer på kunden.
– Det finns bara en person som kan berätta om affärsidé är bra eller inte – och det är kunden. Finns det kunder som är villiga att betala för din produkt så är det en bra produkt, menar han.

Drivhusets klienter utbildas därför i organisationens egen metod LOOPA, som syftar till att förvandla antaganden till fakta genom att testa affärsidén mot en potentiell kund. Genom att tidigt prata med och observera sina potentiella kunder samlar entreprenören in data om produkten. Därefter analyseras informationen för att kunna identifiera eventuella utvecklingsbehov och förfina idén. Aron Podavka framhåller att det är okej att låta barnsjukdomarna få finnas. De allra flesta har förståelse för att nystartade bolag inte alltid fungerar perfekt.

Att få finansiering

Som entreprenör är det din uppgift är att ha svar på investerarens frågor och försöka minimera osäkerhetsfaktorer. Ett tips för den som behöver finansiering är därför att utgå från sig själv. Vad skulle du som investerare vilja veta för att du skulle känna dig trygg i att investera i ett nystartat företag? Även om det finns offentliga medel att söka tycker Aron Podavka inte att man ska vara främmande att låna av familj och vänner. Hör efter om någon i ditt nätverk har en resurs som du kan få låna och nyttja.

För affärsidéer som på något sätt är validerade kan man istället vända sig till riskkapitalister och affärsänglar. Det finns många kreativa sätt att validera sin idé.
– Dropbox gjorde till exempel ett videoklipp som de spred innan de ens hade börjat utveckla sin produkt. Ganska snart hade de fått ihop en lång lista med intressenter. Den listan kunde de sedan visa upp för riskkapitalister och investerare för att på så sätt få sin produkt finansierad. Då hade de inte ens gjort klart någon digital plattform, berättar han.

Ta hjälp av andra

Att starta ett företag är många gånger tufft. Det krävs ofta hårt arbete och uthållighet för att lyckas med sin affärsidé. Att driva eget är därtill ofta väldigt ensamt. Aron Podavka framhåller betydelsen av att skaffa sig en plattform eller ett nätverk, där man kan få hjälp när man kört fast och tappat inspirationen eller motivationen.
– På Drivhuset arrangerar vi till exempel regelbundet så kallade ”co working”-sessioner. Då samlar vi entreprenörer som får diskutera sina olika affärsidéer med varandra. Det är ett väldigt populärt koncept. Att klura tillsammans ger ofta bättre lösningar än att sitta ensam, säger han och fortsätter:

– Det är kul att förverkliga en idé som påverkar folks liv och skapar mervärde för andra. Se bara till att det inte är du som står i vägen för dig själv när det kommer till att förverkliga dina drömmar.

 

Aron Podavkas tre bästa tips för att komma igång med sin affärsidé

1. Boka in ett rådgivningsmöte med en coach. Personligen brukar jag börja med ett lättare samtal där jag tillsammans med klienten sätter upp tre små mål att jobba mot under fyra veckor. Därefter träffas vi igen och utvärderar. Passa på under sommaren när du har lite tid och energi över – boka en tid på Drivhuset Stockholm.

2. Ta på dig säljmanteln. Gå ut och sälj din idé eller produkt. Prata med kunderna och försök samla in så mycket information och input på din produkt som möjligt. Möjligheten att få inblick i vad kunden värderar och hur deras beslutsprocess ser ut är ovärderligt.

3. Umgås med andra entreprenörer. Man är ofta lite ensam och vilsen som egenföretagare. Det finns flera sammanslutningar för entreprenörer där du kan få inspiration, motivation och bolla idéer med andra.

Av: Hedwig Westerberg

Taggar: , ,

Kategori: Ekonomi

Kommentering är stängt