Tillfälliga butiker poppar upp på Södermalm

| 28 maj, 2018

Pop up-butikerna på Södermalm är ett nytt sätt att hålla liv i de stora galleriorna när näthandeln ökar, och ett sätt för företag att få stor exponering under kort tid. Butikerna har fått ett rejält uppsving de senaste åren och formen har blivit vanligare både i galleriorna och i små lokaler på Söder. Peter Scherr är en av grundarna till Popup Agency, ett företag som förmedlar lokaler för just pop up-butiker. De har just nu tre lokaler på Södermalm och ett tjugotal i Stockholmsområdet totalt.

Han tror det finns flera faktorer till att antalet pop up-butiker ökar, och förklarar att en av de vanligaste anledningarna är att ett stort etablerat företag vill marknadsföra en ny produkt eller köra en reklamkampanj.

– När man är intresserad av exponering under en kortare tid kan en pop up-butik vara intressant. Sedan tillkommer de företag som är säsongsberoende, till exempel cykeltillverkare eller glassförsäljare, som kanske inte har behovet av att ha en fysisk butik året om utan bara under sommarhalvåret. Då kan ett kortare hyresavtal vara att föredra, säger Peter Scherr.

 

Fler lediga lokaler ökar möjligheten

En anledning till att fenomenet växt på senare tid är också att det finns flera tomma lokaler än tidigare. Fredrik Bergström är analyschef på WSP (ett konsultbolag inom byggsektorn) och har som yrke att bland annat ha koll på vilka butiksformat som fungerar i till exempel gallerior.

Han säger att det blir vanligare att större gallerior har tomma lokaler, och i dessa fall är de måna om att snabbt få in nya hyresgäster. Anledningen till detta behöver inte främst vara förlorade hyresintäkter, utan att kundernas upplevelse av en galleria med igenbommade butiker snabbt blir ganska trist.

– Då är en pop up-butik kanske det näst bästa efter en fast hyresgäst, säger Fredrik Bergström.

 

Galleriorna under press

De traditionella galleriorna är också under press av en allt mer växande e-handel. Det är framförallt inom ”sällanvaruhandeln”, det vill säga varor som handlas relativt sällan som skor, hemelektronik och fritidsvaror, som kunderna flyttar över till nätbutikerna. Fredrik Bergström menar att de butiker som inte klarar sig oftast ersätts av restauranger, kaféer eller serviceinrättningar som gym eller kanske en skomakare. Restauranger och serviceinrättningar är inte under samma konkurrens, vilket gör att de är säkrare att driva i en lokal, menar Fredrik.

– Men människors konsumtion triggas när det kommer nyheter, och därför lockar pop up-butikerna också mycket kunder. Denna typ av butiker kan känna av marknaden och fånga flödet på ett mycket snabbare sätt än de traditionella butiksformerna. Eftersom de ställs upp under en kortare tid blir butikens design inte heller utdaterad. Det finns ett par exempel på gallerior som håller en yta öppen för ständig förnyelse, ofta i de öppna allmän ytorna, säger Fredrik Bergström.

Det är inte heller ovanligt att kulturevenemang tar plats i de lediga utrymmena – en ovanlig blandning av kommersialism och kultur.

 

Dyra lokaler

Kostnaden för en lokal på de mest attraktiva adresserna på Söder ligger på mellan 50 000 och 75 000 kronor i månaden, vilket oftast utesluter småföretagaren. Enligt Peter finns det lokaler att hitta för runt 5000 kronor i månaden, men då handlar det om helt andra adresser.
– Även om det förekommer att hyresvärdar är noggrannare med vad det är för produkter som säljs eller att man vill gynna en småföretagaren hellre än att ta in största möjliga hyra, säger Peter Scherr. Det kan också vara så att en hyresvärd vill prova på att ha en verksamhet i sina lokaler.

 

Framtidens pop-up?

Flera rapporter visar att antalen restaurangbesök ökar stadigt bland svenskarna, antalet foodtrucks har också exploderat på Stockholms gator de senaste åren, vilket stärker idéen om att tillfälliga matupplevelser kommer bli en het konsumtionstrend 2018.

I de ångande matbilarna är majoriteten småföretagare med liten ekonomi som på ett kostnadseffektivt sätt kan prova sin produkt. Ett annat experiment i restaurangvärlden är också så kallade ”ambulerande kockar”, en sorts demokratiseringen av haute cuisine där stjärnkrögare kan testa menyer och idéer hos en ny publik genom att ta arbete på olika restauranger.

Pop up-restauranger verkar vara nästa stora grej också i våra grannländer. I Köpenhamn har Noma, av många ansedd världens bästa restaurang, redan testat konceptet på flera ställen runt jorden. Så vem vet, 2018 kan vara året vi får se svenska stjärnkrögare langa luncher ur en baklucka.

Taggar: , , , ,

Kategori: Kultur & nöje

Kommentering är stängt