Att uppleva staden på fyra hjul

| 28 maj, 2018

Det finns skillnader i synen på turism och hur man som besökare ”bör” sig an en ny stad. En föreställning är att man inte ska få staden ”serverad” utan istället upptäcka den på egen hand. Samtidigt reser hundratals personer dagligen med Stockholms turistbussar och får staden beskriven enligt en förutbestämd mall.

 Av Carl Rehnström

TripAdvisor, världens största resesida, har turister givit Hop-On Hop-Off bussarna betyget två och halv på en femgradig skala. 35 procent har lämnat omdömet ”usel” och övriga omdömen är jämnt fördelade, med 18 procent som lämnat omdömet ”utmärkt”. Det kanske är orättvist att referera till TripAdvisor men samtidigt är det många som väljer det första alternativet och något måste det väl betyda?

Bussresande som går bra

Red Buses AB har funnits i Stockholm sedan april 2012 och har sedan dess knoppat av sin verksamhet till både Köpenhamn och Berlin. Företaget bedriver även en franchisingverksamhet i Helsingfors och baltstaternas huvudstäder. Det har med andra ord gått bra. Tobias Johansson som är operativt ansvarig i Stockholm berättar över telefon:

– I Stockholm har vi 200 000 resenärer per år varav 80 procent reser under perioden maj till september, förklarar Tobias.

Att merparten sker under sommarmånaderna är kanske inte någon överraskning med vetskapen om hur höst- och vintermånaderna yttrar sig här. Att då sätta sig i någon av företagets dubbeldäckare med löstagbart tak, känns kanske inte lockande för alla.

Biljetter köps främst online men kan även köpas av företagets gatusäljare. En kort promenad från Centralstationen över Vasagatan tar en till busshållplatsen. Bussen är precis på väg att rulla iväg och är nästintill tom vilket kan förklaras med att det är en måndag i april. Tack vare de få resenärerna finns möjlighet att växla några ord med Praveen Marani som arbetar deltid som gatusäljare på företaget. Praveen är ursprungligen från Indien men studerar i Stockholm och arbetet gör han vid sidan av studierna.

– På en riktigt bra dag är det 500–800 personer som reser med någon av företagets 12 bussar, åtminstone sommartid då det är mer turister, berättar Praveen.  Idag gissar han att cirka 200–300 personer kommer resa med bussarna.

Praveen berättar att konkurrensen är hård mellan Red Buses och Strömmabolaget som också ägnar sig åt sightseeing. Idag syns inga tecken på detta då han sitter tillbakalutad i bussen och närmast ser sysslolös ut.

– på somrarna måste du verkligen vara på tårna annars förlorar du kunder direkt till konkurrenten, förklarar Praveen.

 Övervägande utländska resenärer

Vilka är det som åker bussarna då? Tobias, den operativt ansvariga, berättar att en majoritet är pensionärer och de flesta är utländska.

– Andelen svenskar är som högst tio procent av det totala antalet resenärer och övriga resenärer utgörs främst av britter, tyskar, amerikaner och andra sydeuropeiska nationaliteter, berättar Tobias.

En grupp som avviker här är kineserna då de alltid reser i grupp i egna bussar. De är inte sådana som Tobias benämner som FIT´s – Free Independent Travelers. Istället håller man sig inom sin grupp och reser enligt ett bestämt reseschema. Då kineserna har egna bussar väljer de istället att se Stockholm från vattnet i turistbåtar.

 Enkla bussar

Hur är bussarna då? Inredningen ger ett enkelt och funktionellt intryck. Ni sitter antingen två personer bredvid varandra eller fyra personer vända mot varandra. Sätena är i hårdplast och skålformade. I ryggdelen på sätet framför sätter du in hörlurarna du fick när du klev ombord och 15 språkkanaler gör att de flesta kan få bussfärden beskriven på sitt hemspråk. Det tar dock en längre stund av ett susande ljud i hörlurarna innan den bekanta svenska rösten hörs. Bussen är dammig inuti och på en vägg sitter en tom hållare för informationsfoldrar monterad. Den förstärker den ödsliga känslan av den redan från människor tomma bussen.

Några resenärers röster

 Resan har cirka 21 stopp beroende vilken tid på året det är och ska enligt schemat ta 1 timme och 45 minuter. Vid de pampiga byggnaderna vid Gustaf Adolfs torg stiger pensionärerna Ann-Christine och Hans från Norge ombord. Hon är ursprungligen från Sverige men bor sedan ett år tillsammans med sin nya kärlek Hans. Paret har köpt en tvådagars biljett. Igår åkte de hela sträckan och idag planerar de att stiga av vid olika hållplatser och besöka några muséer. Vad paret inte räknade med var att flera avmuseerna är stängda på måndagar.

 

 

 

 

 

– det blev inte riktigt som vi tänkt oss men eftersom jag har ont i benet så slipper jag i alla fall halta omkring säger Ann-Christine och skrattar. Fast lite synd är det ändå för jag hade gärna visat Hans detta, fortsätter hon.

Bussen rullar sakta vidare längs Strömgatan. På ens vänstra sida ligger Kungliga Operan och på den högra, med Lilla Värtans strömmande vatten emellan, tornar det stora Kungliga slottet upp sig i dess varmrosa ton. Rakt fram sträcker sig Södra Blasieholmskajen längs vattnet framför det gamla anrika Grand Hôtel. Både Ann-Christine och Hans tycker att idén med buss är ett bra alternativ om man har kort tid på sig och vill få en snabb överblick av en ny stad.

Även universitetsläraren Sandy från Ottawa i Kanada är inne på samma spår, nämligen det enkla i att få snabb kunskap om Stockholm och dess platser. Det är första gången hon besöker staden. En kanske mer oväntad insikt hon fått från sin plats i bussen är när hon konstaterar att Stockholm tycks vara fritt från hemlösa:

– There are no bums here in Stockholm. It´s impressive!

Affärsidén med färdiga turistpaket tilltalar inte alla, men samtidigt tillräckligt många för att kunna ha bussar som dagligen far runt stan, året om. Det går också att argumentera för att sättet att se staden från insidan på en buss ibland har något själlöst över sig. Samtidigt visar Sandys avslutande kommentar att vi tar med oss egna upplevelser från resan, som rösten i hörlurarna inte berättar något om.

Taggar: ,

Kategori: Reportage

Kommentering är stängt