Södermalmsborna får restaurangmaten till dörren

| 28 november, 2016
Cykelbud levererar maten i värmelådor från lokala restauranger. Foto: Foodora

Cykelbud levererar maten i värmelådor från Södermalms lokala restauranger. Foto: Foodora.

Trenden att beställa den lokala restaurangmaten via en app ökar starkt och Felipe Gutierrez, VD på leveransstartupbolaget Foodora är inte förvånad.
– Vi köper innerstadsborna tid och vardagslyx och expanderar så att det knakar. Rekryteringstakten ligger just nu på omkring 40 nya bud i veckan.

Av Julia Siwertz

Fokus, cykelkläder, hjälm på huvudet och låda på ryggen, överlämning av kassar och ett snabbt tack. Betalt och klart. Snabbt och frekvent. Har du suttit nära ingången på någon av Södermalms restauranger nyligen, känner du igen dig. Köken arbetar hårdare, utan att fler stolar behövs – de finns hemma.

För Södermalmsborna finns det ett flertal app-tjänster för beställning och vilka restauranger som finns tillgängliga, beror på flera faktorer. Foodoras system känner till exempel av var du är.

– Systemet ritar ett avgränsningsområde på ungefär tre kilometer från kundens postnummer. Varje avtalsrestaurang har ett unikt leveransområde som justeras efter tillgänglighet, cykelvänlighet, matens transportmöjlighet och väder.

Söders längsta take away-meny

Söders leveransmeny blir allt längre. Foto: Julia Siwertz

Södermalms leveransmeny växer. Foto: Julia Siwertz.

Valfrihet och effektivitet väger tungt för de trendkänsliga södermalmsborna och direktleverans lockar. Foodora har i dag över 400 anslutna bud och 40 kontorsanställda och de är inte ensamma på den växande marknaden.

Finska Wolt etablerade sig fort och har i dag avtal med 400 restauranger i Stockholm. Andra exempel är Gastroni, Delivery Hero, Thaimiddag, Waitress, Foodiebag, Aptit och Godsmak. Nu senast syns även den stora utmanaren Uber Eats väskor på södermalms gator.

Restaurangerna ansluter sig via formulär och kontaktas sedan av företaget, som tar provision på de beställningar som görs. De behöver inga egna bud eller system.

 

Valmöjlighet och smak

I samband med att Foodora gick live i Malmö i början av hösten, skrev e-handel.se om tillväxten på 10 000 procent under det senaste året. Valmöjligheten ligger i tiden, men Felipe Gutierrez ser inte att södermalmsbornas smaklökar skiljer sig.

– Det finns inte ett tydligt mönster i vad Foodoras bud levererar. Det är snarare populära restauranger som är drivande, oberoende av stadsdel.

Undvik lunchköer

Beställ från kontoret och gå före i kön. Skarmklipp: Waitress.

Beställ från kontoret och gå före i kön. Klipp: Waitress.com.

Några av apparna erbjuder förbeställning av mat där du till exempel väljer pizzatopping i menyn, betalar, får en tid och hämtar maten då den är färdig. Wolt är ett exempel, där reklamen visar hur du beställer maten från kontoret, för att sedan gå före i lunchkön på den lokala restaurangen.

Waitress uttalade målgrupp är framför allt människor mitt i karriären och samtliga restauranger som är anslutna har en separat kö för att effektivisera hämtningen. Credway.se har utvärderat Waitress app.

– Snabbmaten har blivit ännu snabbare och appen är ett modernt sätt att beställa restaurangmat på. Helt i linje med hur ny mobilteknik förenklar vardagen.

Exempel på leveransbolag
Foodora
Gastroni
Delivery Hero
Thaimiddag
Waitress
Foodiebag
Aptit
Godsmak
Uber Eats

Du kanske även är intresserad av att läsa
Hälsoexperterna oroas över restaurangmatstrenden

Taggar: , , , , , , , ,

Kategori: Nyheter

Kommentarer (1)

Trackback URL | RSS-flöde för kommentarer

Webbplatser som länkar till denna artikel

  1. Hälsoexperterna oroas över restaurangmatstrenden : Söderläge | 4 december, 2016