Nazisternas konstplundring

| 28 november, 2016

Anders Rydell berättar historien om nazisternas konstplundring i plundrarna-190x300Europa under andra världskriget. Historien börjar långt innan kriget och fortsätter fram till modern tid.
Av Niklas Olars

Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter
Anders Rydell
Ordfront Förlag, 2013

Innan nazisterna tog makten i Tyskland har olika rörelser tagit avstamp i deras idéer. Vi får förklarat hur detta hänger ihop och hur deras åsikter har avspeglat sig i nazisternas syn på konst. Konsten skulle spela en ideologisk och värdemässig roll för nazisterna men det var inte vilken konst som helst som passade in. Hitler avskydda bland annat ”modern” konst.

Världshistoriens största konststöld

Vi får även veta hur nazisterna gick till väga med att få tag på konstverken, hur specialstyrkor fick genomsöka Europa efter konst. Systematiskt genomsöktes museum och hem igenom efter konst. Det skulle visa sig bli världshistoriens största konststöld. De bästa verken skulle ställas ut på Hitlers Führermuseum. Och mycket av den konst som inte passade in i nazisternas samling förstördes.

När kriget led mot sitt slut och de allierade trängde sig längre in i nazityskland påträffades konstskatter på olika håll. En väldigt känd konstskatt är den i en gammal saltgruva i Altaussee, Österrike. Där hittade de allierade en jättestor gömma av konstskatt. Det tog lång tid att inventera allt som fanns i gruvan.

200 000 försvunna konstverk

När kriget väl var över försökte de allierade återföra konsten till sina rättmätiga ägare. Detta var ingen lätt uppgift eftersom de inte visste var allt kom ifrån samt många utav ägarna hade dött under kriget. Så bara de enklaste fallen utreddes. Under de kommande sex åren efter kriget återlämnades över fem miljoner föremål.

När arbetet ansågs avslutat kvarstod fortfarande hundratusentals verk, och det uppskattades att mellan hundra och två hundratusen konstverk fortfarande var försvunna. Många var övertygade om att alla de försvunna verken inte hade förstörts. Men allt eftersom tiden gick glömde de flesta bort konstverken.

Svårläst och späckat med fakta

Det var inte förrän under 1990-talet som det uppdagades att många av dessa konstverk hängde på museum runt om i hela världen. När det grävdes mer så började fler verk dyka upp. Det skulle visa sig att juridiskt sett bli svårt att utreda vem som skulle ha rättigheterna över verken. Det var en tuff uppgift myndigheter hade framför sig. Och troligen kommer mycket av konsten aldrig komma tillrätta.

Boken innehåller väldigt mycket fakta som ibland kunde vara svår att ha koll på. Blir stundtals lite svårläst. Det är mycket siffror, årtal, namn, släktband, kopplingar mm som beskrivs. Men och andra sidan så var nazisternas plundring av konstverk så ofantligt omfattande och för att få med så mycket fakta måste jag säga att han lyckats ganska väl.

 

 

Kategori: Bokrecensioner

Kommentering är stängt